MediaWatch

Rapport: Podcasts fylder 8 pct. af tidsforbruget på radio

Ifølge DR's årlige undersøgelse af medieforbruget udgør podcast en lille del af det samlede tidsforbrug i lyttervanerne, mens radio fortsat er det største lydmedie.

Foto: DR/Agnete Schlichtkrull

Selvom podcast og lydbøger har ændret vores lyttervaner, så er radioen fortsat det største lydmedie målt på tidsforbrug i Danmark. Det skriver DR Kommunikation i forbindelse med den årlige rapport fra DR Medieforskning "Medieudviklingen 2021", der udkommer i januar.

Ifølge målingen bag rapporten bliver 46 pct. af brugernes samlede lyttetid brugt på musik og programmer i radioen. Det er næsten det dobbelte af tidsforbruget på digital musik på streaming og fem gange så meget som tidsforbruget på podcast, musik på Youtube og lydbøger, skriver DR.

Podcast er blevet en fast del af mange medievaner, som hver tredje ugentligt lytter til, men podcast fylder mindre målt på tidsforbruget, hvor podcast ifølge undersøgelsen har en andel på otte pct.

"Tallene viser også, at der er en tydelig forskel mellem hvilke lydkilder, der primært fungerer som baggrundsmedier med masser af tidsforbrug, og hvilke, der er forgrundsmedier med mindre, men intens lytning," udtaler Peter Niegel og Rasmus Kidde fra DR Medieforskning, der står bag kortlægningen af udviklingen i lyttervaner.

De uddyber samtidig, at on demand-lytning - hvad enten det er lydbøger, musikstreaming, Youtube-musikstreaming eller podcast - fylder mere i det samlede tidsforbrug frem for live flow-radio.

"En af de interessante ting, undersøgelsen viser, er, at den samlede lytning nu i overvejende grad er ’on demand’ og ikke live. Med andre ord kan man sige, at flertallet af dem, der lytter, hører noget, de selv har valgt at sætte på og ikke noget, ’der kører i baggrunden’. Det er en udvikling, vi også har set på TV, om end udviklingen er noget længere fremme på levende billeder end på lyd," siger medieforskerne til DR.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs