MediaWatch

Radio4 har tabt og vundet lyttere i første leveår: "Hvis formen fortsat lægger sig imellem to stole, bliver pladsen snæver"

Et år er gået, siden Radio4 for første gang sendte radio i æteren. Mediekommentator mener, kanalen har placeret sig mellem to stole og måske burde have været placeret "i Nakskov eller Tønder" for at gøre en forskel. Direktør tror på, at lyttertallene vil stige.

Radio4 fejrede i november 2019 sin nye tilstedeværelse som landsdækkende radiokanal. Adm. direktør, Anne-Marie Dohm, til venstre. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Efter et år i luften har Radio4 mistet over en tredjedel af de lyttere, som befandt sig på kanalen i dens første sendemåned. Mens flere medier har oplevet en større tilknytning i månederne for samfundets nedlukning i foråret, ramte Radio4 i april sit laveste antal lyttere for det første år i sendefladen.

Da Radio4 overtog FM-båndet lagde kanalen ud med knap 1 mio. månedlige lyttere. Det tal er nu faldet til lige over 600.000 lyttere for den seneste måned ifølge Kantar Gallup. På podcastsiden havde Radio4 i uge 43 samlet set godt 111.000 downloads ifølge Dansk Podcast Index. For et halv år siden var det samlede antal 41.500 downloads.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Foreløbig kulmination på "grønlandssagen", Sjællandske køber op, sunde producentbundlinjer og TV 2 Play når nye kundehøjder. Mediebranchen har ikke ligget på den lade side i sommervarmen - få overblikket med ugens overflyvning.

Facebook lancerer podcast-funktion

Podcastproducenter får en ny kanal at nå potentielle lyttere på, når den sociale medieplatform i næste uge introducerer en særskilt podcast-funktion.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs