MediaWatch

DMJX vil undersøge forretningsmodeller og betalingsvilje på podcastmarkedet

Betalingsvillighed hos podcastlyttere og producenters forretningsmodeller er blandt fokusområderne i kommende undersøgelse fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, som er støttet af Allerfonden.

Foto: Andreas Merrald/Ritzau Scanpix

Over de næste 15 måneder vil Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) undersøge, hvordan man kan skabe en forretning på produktion af podcasts. Det skriver DMJX i en meddelelse.

Projektet har titlen "Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcastmarked" og vil se på, hvad der driver betalingsvilligheden hos dem, der lytter til podcasts, og hvordan produktion af podcasts gøres rentabel. Aske Kammer og Thomas Spejlborg Sejersen, der har titel af hhv. docent og adjunkt, står for undersøgelsen.

"Det er utroligt spændende, som dette ret nye medie stormer frem, men også uholdbart, at så mange af producenterne ikke kan leve af det. Derfor er vi meget begejstrede for at få lov at afdække og diskutere forskellige forretningsmodellers fordele, ulemper og ikke mindst fremtidsudsigter og på den måde finde frem til, hvilke retninger producenter og distributører kan gå for at gøres deres podcasts rentable," siger Thomas Spejlborg Sejersen i meddelelsen.

Projektet er støttet af Allerfonden, der bidrager med 340.000 kr. ud af undersøgelsens samlede budget på 750.000 kr. Projektet ventes færdigt i januar 2022.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs