DMJX vil undersøge forretningsmodeller og betalingsvilje på podcastmarkedet

Betalingsvillighed hos podcastlyttere og producenters forretningsmodeller er blandt fokusområderne i kommende undersøgelse fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, som er støttet af Allerfonden.
Foto: Andreas Merrald/Ritzau Scanpix
Foto: Andreas Merrald/Ritzau Scanpix

Over de næste 15 måneder vil Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) undersøge, hvordan man kan skabe en forretning på produktion af podcasts. Det skriver DMJX i en meddelelse.

Projektet har titlen "Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcastmarked" og vil se på, hvad der driver betalingsvilligheden hos dem, der lytter til podcasts, og hvordan produktion af podcasts gøres rentabel. Aske Kammer og Thomas Spejlborg Sejersen, der har titel af hhv. docent og adjunkt, står for undersøgelsen.

"Det er utroligt spændende, som dette ret nye medie stormer frem, men også uholdbart, at så mange af producenterne ikke kan leve af det. Derfor er vi meget begejstrede for at få lov at afdække og diskutere forskellige forretningsmodellers fordele, ulemper og ikke mindst fremtidsudsigter og på den måde finde frem til, hvilke retninger producenter og distributører kan gå for at gøres deres podcasts rentable," siger Thomas Spejlborg Sejersen i meddelelsen.

Projektet er støttet af Allerfonden, der bidrager med 340.000 kr. ud af undersøgelsens samlede budget på 750.000 kr. Projektet ventes færdigt i januar 2022.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også