MediaWatch

DMJX vil undersøge forretningsmodeller og betalingsvilje på podcastmarkedet

Betalingsvillighed hos podcastlyttere og producenters forretningsmodeller er blandt fokusområderne i kommende undersøgelse fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, som er støttet af Allerfonden.

Foto: Andreas Merrald/Ritzau Scanpix

Over de næste 15 måneder vil Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) undersøge, hvordan man kan skabe en forretning på produktion af podcasts. Det skriver DMJX i en meddelelse.

Projektet har titlen "Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcastmarked" og vil se på, hvad der driver betalingsvilligheden hos dem, der lytter til podcasts, og hvordan produktion af podcasts gøres rentabel. Aske Kammer og Thomas Spejlborg Sejersen, der har titel af hhv. docent og adjunkt, står for undersøgelsen.

"Det er utroligt spændende, som dette ret nye medie stormer frem, men også uholdbart, at så mange af producenterne ikke kan leve af det. Derfor er vi meget begejstrede for at få lov at afdække og diskutere forskellige forretningsmodellers fordele, ulemper og ikke mindst fremtidsudsigter og på den måde finde frem til, hvilke retninger producenter og distributører kan gå for at gøres deres podcasts rentable," siger Thomas Spejlborg Sejersen i meddelelsen.

Projektet er støttet af Allerfonden, der bidrager med 340.000 kr. ud af undersøgelsens samlede budget på 750.000 kr. Projektet ventes færdigt i januar 2022.

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs