Nyhedspodcasts ilter fagjournalistikken – men få er helt sikre på forretningsmodel

Daglige nyhedspodcast er med til udvide rækkevidden blandt brugerne, fornyr fagjournalistikken og er gået fra eksperiment til fast del af den journalistiske formidling, lyder erfaringen fra flere medier. Hvordan der skal tjenes penge på lydformaterne, er der mindre enighed om.
"Podcast er gået fra at være et forsøg til at være en fast del af vores produktion," siger kulturredaktør Mette Davidsen-Nielsen på Politiken om den daglige nyhedspodscast "Du lytter til Politiken", der har eksisteret i to år | Foto: Thomas Borberg
"Podcast er gået fra at være et forsøg til at være en fast del af vores produktion," siger kulturredaktør Mette Davidsen-Nielsen på Politiken om den daglige nyhedspodscast "Du lytter til Politiken", der har eksisteret i to år | Foto: Thomas Borberg

Selvom podcastudbuddet først og fremmest er præget af ugentlige magasinformater, er der lyttertræk i de daglige nyhedspodacsts, som de seneste par år i stigende grad er kommet på markedet. Tager man de ugentlige lyttertal i Podcastindexet fra toppen, finder man hurtigt nyhedspodcasts som DR's "Genstart", der blev lanceret i foråret.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også