MediaWatch

Rigsrevision blåstempler forløb om omstridt DAB-udbud

Ifølge Rigsrevisionen skete alt i det store hele efter bogen i sag om DAB-udbud, som Radio24syv tabte.

Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Udbuddet af en ny radiokanal på DAB, som blandt andet Radio24syv endte med at tabe, skete i det store hele efter bogen og var ikke i strid med de forvaltningsretlige regler.

Sådan lyder det i et notat, der er lagt på Rigsrevisionens hjemmeside.

"Rigsrevisionen vurderer, at Radio- og tv-nævnet i al væsentlighed har fulgt de gældende forvaltningsretlige regler på området og har overholdt bestemmelserne i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og udbudsbekendtgørelsen i forbindelse med afgørelsen om den nye DAB-kanal."

Sådan lyder det blandt andet i notatet, som er et resultat af Rigsrevisionens undersøgelse af sagen. Notatet er sendt til statsrevisorerne i Folketinget, der behandlede sagen fredag.

På baggrund af Rigsrevisionens konklusion anser statsrevisorerne nu sagen for at være lukket.

"Det er et meget omhyggeligt notat, vi har fået, så jeg kan ikke se, at der skulle være grund til at fortsætte yderligere med det her," siger statsrevisorernes formand, Henrik Thorup (DF), til DR Nyheder.

Han tilføjer, at alle statsrevisorer er enige i den konklusion.

Rigsrevisionen iværksatte undersøgelsen af sagen i december 2019. Det skete på anmodningen fra netop statsrevisorerne.

Diskussionen om udbuddet har kørt, efter at Radio24syv tabte udbuddet om en ny DAB-kanal, som mange havde anset som radiokanalens redning.

Det blev i stedet kanalen Radio Loud, der vandt det omstridte udbud.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere