Radioavisen får en makeover og giver mere plads til "det, der optager befolkningen"

Temposkift, stærke værter og et indholdsmix, hvor det nærhed og relevans skal veje mere, er nogle af de ændringer, som lyttere af Radioavisen vil blive mødt med fremover.
Sandy French, nyhedsdirektør i DR | Foto: Lars E. Andreasen/DR
Sandy French, nyhedsdirektør i DR | Foto: Lars E. Andreasen/DR

En mere moderne og dynamisk nyhedsformidling og lyd vil fra 2. april kunne høres i radioen, når klokken slår hel. Det skriver DR i en pressemeddelelse, der varsler "de største ændringer i mange år" på Radioavisen.

"Radioavisen er sammen med TV-Avisen de ubestridt mest troværdige nyhedsmedier i Danmark. Det skal vi værne om. Men når Radioavisen har overlevet i mere end 90 år, skyldes det også evnen til fornyelse. Vi holder fast i en stolt arv, men bringer den ind i en ny tid med nyt formsprog, ny lyd og fornyet relevans," siger Sandy French, direktør for DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter.

Ifølge hende vil ændringerne på lydsiden blandt andet udmønte sig i, at rådhusklokkerne både bliver forkortet lidt og akkompagneret af "et stille beat" for at holde på de forholdsvis mange lyttere, der hopper fra, når klokkerne begynder.

Mere folkenært

Derudover vil Radioavisen arbejde med en ny balance mellem det meget væsentlige og det, der optager befolkningen lige nu. Et eksempel kan være, at der vil blive lagt større vægt på en begivenhed som VM i håndbold, som interesserer mange og samler befolkningen.

Også sproget i Radioavisen vil blive modificeret, så svære emner bliver forklaret bedre end hidtil.

"Det vil nogen måske opleve som en forfladigelse, men det betyder, at folk bedre kan forstå verden, når vi taler det sprog, som lytterne selv taler. Radioavisen er ikke lektielæsning, den er en vidende og troværdig ven, der fortæller dig væsentlige og relevante nyheder fra Danmark og hele verden uanset din alder og uddannelse, uanset hvor du bor, og hvad du laver," siger Sandy French.

Ifølge DR lytter omkring tre millioner til mindst én radioavis i løbet af en uge, og en normal morgenradioavis har omkring en million lyttere.

Overhalingen af Radioavisen kommer i forlængelse af DR's spare- og udviklingsplan, der blev fremlagt i efteråret. Her indgår det som et punkt, at DR dropper at versionere radioavisen til de enkelte kanaler og i stedet køre med den samme udgave på flere radiobrands.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også