MediaWatch

Flere års brugerdata i medieselskab er blevet lækket

Radio- og tv-selskabet Nova Entertainment har fået offentliggjort brugerdata om sine lyttere, der er blevet indsamlet gennem mere end to år.

Medieselskab Nova Entertainment, der står bag en række kommercielle radiostationer og betalingstv i Australien, har netop offentliggjort, at der har været et brud på sikkerheden omkring selskabets brugerdata. Det skriver The Guardian.

Konkret er det brugerdata om radiostationernes lyttere indsamlet over en toårig periode fra maj 2009 til oktober 2011, der er blevet lækket. Selskabet er nu ved at kontakte de personer, det drejer sig om, og er i færd med at involvere de australske myndigheder.

Informationerne, der er blevet lækket, kan dække over alt fra navn, køn, fødselsdato, adresser, mail, telefonnumre og brugeroplysninger - såsom navn og kodeord - lyder det fra medieselskabet.

"Vi tager privatliv, og sikkerheden omkring den information, vi indsamler om vores lyttere, meget alvorligt, og på vegne af Nova Entertainment beklager jeg inderligt, at dette er sket," udtaler Cathy O’Connor, direktør for Nova Entertainment, til The Guardian.

Google i Irland overtager ansvar for europæisk brugerdata

Facebook overvejede at videresælge brugernes data 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs