Professor: Derfor lever den trykte tilbudsavis

Selv om danskerne går over til en mere teknologisk hverdag, vil tilbudsaviserne forblive i vores hverdag, mener CBS-professor. Forbrugerspecialist mener dog, levetiden er begrænset.
RITZAU

Selvom digitaliseringen betyder faldende interesse for trykte medier, bliver de fysiske tilbudsaviser ved med at dumpe ind i postkasserne.

"Rent teknologisk har de trykte tilbudsaviser allerede udlevet deres livstid, men de lever, fordi vi ikke kan slippe for dem. Jeg ser slet ingen ende på det," siger Alexander Josiassen, der er professor i marketing på Copenhagen Business School, CBS.

Alexander Josiassen mener, at fidusen ved de husstandsomdelte tilbudsaviser er, at de når hjem i husstanden - med mindre forbrugeren har et 'nej tak til reklamer'-mærke på.

"Der skal ske noget helt radikalt, hvis det her skal stoppe. Vi skal helt stoppe med at have postkasser, fordi alt bliver digitalt, eller også skal lovgivningen ændres, så tilbudsaviserne bliver et tilvalg frem for et fravalg," siger han.

Den holdning bliver ikke delt af retail- og forbrugerekspert ved Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer.

Hun mener, at det kun er et spørgsmål om tid, før de trykte tilbudsaviser dør. Det vil ifølge hende tage i omegnen af ti år.

Det skyldes, at tilbudsaviserne er en del af danskernes hverdag og vaner, og det tager lang tid at bryde med dem.

"Det er lidt paradoksalt, fordi vi er et af de lande i verden, der har flest mobiltelefoner, computere og elektriske apparater per indbygger. Vi er en meget digital nation, men lige med tilbudsaviserne er vi meget gammeldags, og det er simpelthen på grund af vores rutiner."

Hun mener, at danskerne holder så hårdt fast i tryksagerne, fordi vi går meget op i prisen.

"Vi er snusfornuftige i Danmark, så vi har det med at skimme tilbudsaviserne igennem for at finde det gode køb. Desuden bruger mange det som en pause i hverdagen, hvor de bladrer gennem avisen, mens de nyder en kop kaffe," siger hun.

Der ikke mange andre steder i verden, hvor tilbudsaviser er så udbredte som i Danmark, mener Dorte Wimmer. Ifølge hende skyldes det blandt andet, at vi er det land i verden med allerflest lavprissupermarkeder.

56 pct. af danskerne læser tilbudsaviser.

/ritzau/

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også