MediaWatch

Kommuner betaler store regninger for PR-bureauers hjælp

Landsforening for udviklingshæmmede appellerer til, at pengene bruges på de svageste frem for pressehjælp.

Foto: Colourbox

Nogle kommuner bruger hundrede tusinde kroner på at forberede deres medarbejdere på opkald fra kritiske journalister, der vil spørge ind til negative sager. Det viser aktindsigter, som Jyllands-Posten har fået.

Holbæk Kommune har eksempelvis betalt 594.000 kroner til et PR-bureau, der skulle hjælpe med, hvad kommunen skulle svare på journalisters spørgsmål om blandt andet to dødsfald på et bosted for udviklingshæmmede, som kommunen ikke ville offentliggøre noget om.

"De penge er givet godt ud," siger formanden for kommunens voksenudvalg, Pernille Kruse (V), til Jyllands-Posten.

Hun fortæller, at man måske havde undladt at bruge pengene, hvis ikke kommunens egen kommunikationsansatte havde været på ferie.

Tv-træning for flere tusinde

To andre kommuner, der har brugt flere tusinde kroner på hjælp fra PR-bureauer med pressehåndtering, er Roskilde og Hørsholm.

I Hørsholm brugte kommunen 82.375 kroner på at træne to medarbejdere, så de på tv kunne fortælle om en sag, hvor kommunen trods daglige madleverancer ikke opdagede, at en mand lå hjælpeløs på sit badeværelse i tre dage. Manden døde kort efter.

Roskilde Kommune har brugt 306.250 kroner på hjælp til pressehåndtering, da medierne skrev kritisk om en stor ekspropriering.

I landsforeningen for udviklingshæmmede og pårørende, LEV, mener formand Sytter Kristensen, at det er "voldsomt meget" at betale 594.000 kroner til et PR-bureau:

"Det er beboerne og hele handicapområdet, der betaler for, at man bruger de her mange penge på at blive klædt på rent pressemæssigt," siger hun til Jyllands-Posten.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

En ny medieaftale kan være på trapperne

Medieordførerne fra stort set alle partier i Folketinget er kaldt til møde uden bagkant onsdag eftermiddag. Med udsigt til sommerferie om få uger spidser de månedlange forhandlinger om en ny medieaftale til. Flere forventer, en aftale kan lande de kommende dage. Men der er stadig uenighed om afgørende spørgsmål, erfarer MediaWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs