MediaWatch

Aftonbladet-program bliver flagskib på Discovery-kanal

Reportageprogrammet "Brotscentralen", der er udvikle tog produceret af Aftonbladet TV, bliver fast del af menuen på Discoverys krimi-nichekanal, ID, i Sverige.

Den svenske tabloidavis Aftonbladet udvider rækkevidden på tv som ny "underleverandør" til tv-koncernen Discoverys nichekanal Investigation Discovery, ID.

Fra efteråret bliver Aftonbladet TV's krimiprogram "Brottscentralen" en fast del af fladen på ID, skriver svenske Resumé. "Brottscentralen" har været sendt siden september 2013 og har et bagkatalog på ca. 260 programmer. Programmet følger politiets arbejde med at efterforske aktuelle forbrydelser og lovovertrædelser i stil med TV 2's "Station 2" og inddrager seerne ved at bede om hjælp til at opklare forbrydelser.

"Samarbejdet mellem Aftonbladet og SBS Discovery givet tv-publikum nu nye muligheder for at følge et af Aftonbladets stærkeste programmer," siger Jan Scherman, direktør Aftonbladet TV.

Flere bygger bro til tv

Ifølge Calle Jansson, kanalchef hos SBS Discovery i Sverige bliver "Brottscentralen" et af flagskibene på ID, der også er en del af Discoverys kanalportefølje i Danmark.

"Crime er en meget stærk og etableret rolle i Sverige, og "Brottscentralen" bliver nu et flagskib af Sveriges eneste 24-timers kanal med udelukkende at fokusere på kriminalitet. Det bliver meget spændende og sjovt på denne måde gør Aftonbladet høj kvalitet og engagerende kriminaljournalistik til en del af Investigation Discoverys tilbud til seerne," siger Calle Jansson.

Aftonbladet har igennem næsten ti år været i gang med at etablere sig som mere end avis, men også tv-aktør på det svenske marked. Herhjemme har især Ekstra Bladet sat kurs samme vej og har skruet op for investeringerne i tv-produktionen på Ekstra Bladet TV. I slutningen af sidste år gik Ekstra Bladet i gang med at bygge bro til broadcast markedet, da avisen indledte et samarbejde med TV3 om deling af indhold. Samarbejdet gælder dog indtil videre kun på digitale platforme og ikke traditionelt tv, som Aftonbladet TV's aftale med Discovery indebærer.

 

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs