Status 2014: Beskedent annoncefald på to pct.

Især printmedier og til dels tv tog luften ud af mediemarkedets annonceomsætning i 2014, mens digitale medier stadig vokser. Foreløbig måles lille nedgang, viser K&K's Mediaindex
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Mediernes annonceomsætning i årets første tre kvartaler faldt med ca. 65 mio. kr.- svarende til en beskeden nedgang på to pct.

Det viser seneste mediaindex fra Kreativitet & Kommunikation, der dækker 1-3. kvartal.

Omsætningen i 1. og 3. kvartal 2014 har været på niveau med samme periode sidste år, men det har ikke været nok til at modvirke en nedgang på seks pct. i 2. kvartal.

"Den begyndende optimisme hos virksomhederne og den stigende forbrugertillid over det sidste halve år har endnu ikke fundet vej til mediemarkedet. Vi vurderer, at mediemarkedet også i 4. kvartal vil have svært ved at hæve årets resultater," siger Kreativitet & Kommunikations direktør, Tine Aurvig-Huggenberger, i en pressemeddelelse.

Smæk til print

2014 er især gået ud over printmedierne, der har oplevet den største ændring med et samlet fald på 11 pct. – dog var nedgangen i 3. kvartal på ni pct. noget mindre de foregående to kvartaler på hhv. minus 11 pct. og 12 pct. Især fagblade og tidsskrifter mister omsætning.

De digitale medieplatforme er fortsat med til at hive mediemarkedet op, men en vækst på "kun" otte pct. i 3. kvartal bremser den positive trend en smule, og derfor ender det samlede resultat på ni pct for året til dato.

Tv en tur i rutjebanen

Tv-mediet har haft et usædvanligt ustabilt år. Tv-annoncering oplevede et overraskende stort fald på 13 pct i 2. kvartal, men landede en nul-vækst i 3. kvartal. Derved er tv's nedgang reduceret til -4 pct.

I den positive ende er Biograf og Radio gået frem med henholdsvis 10 pct. og 4 pct.

 

Kilde: Kreativitet og Kommunikation

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også