MediaWatch

Bureau: Redaktionelle og kommercielle skotter er sprunget læk

Det betyder mindre for nutidens mediebrugene, om det er et medie eller et brand, der underholder. Men journalistisk integritet er ikke passé - tværtimod, journalistiske metoder er vejen til kommercielt indhold med gennemslagskraft, siger MEC.

Advertiser Funded Programming (AFP) er én af de få ikke-digitale buzzwords, der cirkulerer ude i  marketingafdelingerne i disse dage,

AFP projekter nyder en vis opmærksomhed hos annoncørerne, og hos TV 2, der imødeser stigende indtægter fra tv-programmer med annoncørfinansiering.  

Det er blot ét symptom på, at de vandtætte skotter mellem de redaktionelle og kommercielle afdelinger er sprunget læk; og det bringer AFP i spil, konstaterer Client Service Director Jacob Bartholin, MEC, i Markedsføring.

Forbrugerne er mere optaget af indholdets værdi og knap så optaget af, om afsenderen er et medie, et brand eller begge dele, lyder tolkningen. Det betyder ikke , at de hæderkronede journalistiske værdiers tid er passé -  men derimod at man kan bruge hæderkronede journalistiske metoder til at skabe virkningsfuldt kommercielt indhold, siger MEC.

“AFP's opblomstring i disse år skyldes dels den stigende konkurrence mellem kommercielle budskaber, og dels ændret forbrugeradfærd. Dagens forbruger spørger nonchalant: ’What’s in it for me?’. At fange denne selvbevidste forbrugers interesse i en verden af kommerciel støj bliver sværere og sværere. Ved at købe sig ind i et format, der giver taletid og er placeret uden om anden kommerciel kommunikation, kan virksomheder bedre få forbrugerens opmærksomhed,” skriver Jacob Bartholin .

Kostbar og risikabel

MEC tror nu ikke, at  det danske tv-marked oversvømmes af AFP projekter. 

Det skyldes to forhold. For det første er et AFP en stor investering for virksomheden. Der er ingen standardformater, ethvert samarbejde er unikt og kræver stor deltagelse fra medie såvel som marketingafdeling. For det andet er AFP en risikabel reklameform.

“Guider i Paradis (foto) lignede ved første øjekast en lang reklame for StarTours. Men de fem unge guider, hvis arbejde og fritidsliv på Phuket vi fulgte, var til tider knap så charmerende ambassadører for deres arbejdsgiver,” minder MEC om. 

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister

Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs