Trump og Bloomberg smider millioner efter Super Bowl-reklamer op til valg

Både præsident Donald Trump og præsidentkandidat Michael Bloomberg har ifølge Financial Times brugt over 10 mio. dollars på tv-reklameplads under USA's største sportsbegivenhed Super Bowl, der udspiller sig i februar.
Foto: JEFF KOWALSKY/AFP / AFP
Foto: JEFF KOWALSKY/AFP / AFP

Kampen om, hvem der skal være de forenede nationers næste præsident, er for alvor ved at blive blæst i gang. Ifølge Financial Times har både den siddende præsident Donald Trump samt modkandidat fra det demokratiske parti og milliardær Michael Bloomberg, hver især lagt over 10 mio. dollars, cirka 67 mio. kr., på 60 sekunders reklametid under USA's største tv-transmitterede sportsbegivenhed, Super Bowl.

Tallet er ikke bekræftet af Trump- eller Bloomberg-kampagnen, men annoncer under Super Bowl, der er titlen på den afgørende kamp i forbindelse med den nationale amerikanske fodboldliga NFL, er traditionelt blandt de dyreste reklamespots i USA.

Sidste år oplyste Fox Sports, der lægger tv-kanal til transmissionen af Super Bowl den 2. februar, at tv-stationen solgte 30-sekunders reklamespots til over 5 mio. dollars. NFL-finalen blev i 2019 set af 98,2 mio. personer.

Med til historien hører, at årets Super Bowl finder sted dagen før de indledende afstemninger i forbindelse med primærvalget i staten Iowa. Valget er særligt, idet det er den første større afstemning under USA's primærvalg og er kendt som en stærk indikator for, hvordan præsidentkandidaterne vil klare sig under de efterfølgende afstemninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også