MediaWatch

Titusinder af bøger sælger stort set ikke

En stor del af udgivelserne landet over bliver så godt som aldrig solgt, viser ny opgørelse. Derfor vil forlagsbranchen forsøge at presse genbrug af papir op og reducere tryk af nye bøger for at undgå lagerophobning.

Foto: Ole Lind/KULTUR

Opdateret kl. 10.05. Artiklen er rettet, da det tidligere fremgik, at det er 80 pct. af materialet fra bøger, der bliver anvendt som genbrugspapir. Den korrekte andel er 90 pct.

Der er masser af bøger, der kun sælger ganske få eller ingen eksemplarer i landets boghandlere og supermarkedskæder, så i et forsøg på at tage større ansvar for de usolgte bøger, stiller organisationen Danske Forlag skarpt på at forbedre bæredygtigheden ved at sikre en større genanvendelse af papiret, skriver Jyllands-Posten.

Det hænger bl.a. sammen med, at antallet af selvudgivere er steget de senere år, ligesom titusinder af bøger kun sælger i meget begrænset omfang. Ifølge en ny opgørelse fra boghandlerkæden Bog og Idé, blev 26.000 ud og i alt 74.000 solgte titler i 2021, kun solgt i ét eksemplar på tværs af onlinesalg og fysiske butikker, mens tilsvarende var gældende for 85.000 ud af 168.000 solgte titler hos onlinehandlen Saxo.com.

Overskydende eksemplarer bliver sendt til opbevaring hos bogbranchens fællesdistributør DBK og efterfølgende destruktion, hvor 90 pct. kan anvendes som genbrugspapir, men de resterende ti pct. er spildt. I et forsøg på at minimere den andel, udvikler Danske Forlag grønne designmanualer og arbejder på at udbrede print-efter-behov-teknologi, skriver Jyllands-Posten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs