MediaWatch

Salg af bøger til onlinehandel steg med næsten 25 pct. i coronaår

Trods tvangsnedlukning i en del af 2020 blev tabet på salg af fysiske bøger i boghandlerne begrænset for forlagene. Salg til e-handel steg samtidig kraftigt.

Foto: Anthon Unger/Ritzau Scanpix

Mens forlagsbranchen samlet har kunnet lukke bogen for 2020 med pæne vækstrater i salget af både digitale og fysiske bøger, så dækker fremgangen over en markant intern forskydning i, hvordan salget fordeler sig på de forskellige salgskanaler.

De fysiske boghandlere har altid været en dominerende faktor i tradesalget, men i coronaåret 2020 har salget til digitale boghandlere halet gevaldigt ind på de traditionelle bogbutikker. Det fremgår af Danske Forlags årsstatistik 2020.

Trods tvangnedlukning af de fysiske butikker en del af året var tabet i salgskanalen relativt begrænset til 3,3 pct., svarende til en nedgang i omsætningen til 477,6 mio. kr. i 2020 mod 493,7 mio. kr. året før.

Onlinesalg skæpper i kassen

Til gengæld steg salget til onlinehandlen med 24,2 pct. fra 329,3 mio. kr. til 409 mio. kr. i coronaåret. Dermed har de to salgskanalers betydning for forlagsbranchens omsætning nærmet sig hinanden betragteligt.

Knap 27 pct. af forlagenes omsætning i 2020 kom fra de fysiske boghandlere, mens den digitale handel tegnede sig for 23,1 pct.

"At det er onlinehandelen, der står for den store stigning, kommer næppe bag på nogen i et år, hvor onlinehandelen generelt har haft vækst som følge af nedlukninger og hjemmetid. De fysiske boghandlere har klaret sig flot i lyset af flere perioder med tvangsnedlukninger og Arnold Busck-konkursen i foråret 2020," lyder det i rapporten, der også understreger, at de fysiske boghandlere bevarer deres position som den største forhandler af skøn-, fag- og børnelitteratur.

Salg til supermarkeder under pres

Den digitale handels fremgang har været væsentlig for forlagene i et år, hvor supermarkederne, som i perioder var forlagenes eneste fysiske salgskanal, har haft større fokus på andre varekategorier. Det har kunnet aflæses i salget til supermarkederne, som er faldet fra 112,7 til 101,4 mio. kr. i 2020.

Salget til offentlige institutioner steg med 7 pct. til 626,7 mio. kr. Dermed er det stadig den stærkeste trækhest blandt forlagenes salgskanaler. De offentlige institutioner tæller bl.a. biblioteker og skoler og udgør samlet 35,3 pct. af forlagenes omsætning.

Den største vækst ligger i salget af skøn-, fag- og børnelitteratur til bibliotekerne, som steg med 18,5 pct. i årets løb. Det er især den digitale bibliotekstjeneste Ereolen, der under coronakrisen har oplevet store vækstrater. Det digitale salg til bibliotekerne for at kunne følge med efterspørgslen på Ereolen steg med næsten 32 pct.

Hvad forlagene frygtede blev et annus horribilis endte med at blive det stærkeste år for branchen i lang tid

Mere fra MediaWatch

Storaktionær retter kritik mod Gyldendal

Under forlagshusets generalforsamling tirsdag brugte Akademikerpension lejligheden til at kritisere Gyldendal for manglende transparens omkring forretningsstrategien.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs