MediaWatch

Nye skatteregler kan udfordre bogbloggeres økonomi

Bogbloggere og anmeldere kan risikere at blive beskattet for en bogs fulde markedsværdi, efter ny ændring af Skats vejledning for modtagelse af gaver. Det vil især gå ud over små forlag og udsulte frivillige anmeldelser, lyder det.

Foto: Miriam Dalsgaard

Nye regler for beskatning af modtagelse af gaver kan betyde, at bogbloggere og andre ulønnede anmeldere skal betale skat af den fulde markedsværdi af bogen, hvis den er modtaget efter aftale med forlaget. Det skriver Kulturmonitor.

Ifølge Anette Andersen, der står bag bogbloggen Anettes Litteratursalon, vil de nye regler lægge hårdt pres på små forlags mulighed for at blive omtalt og dermed få udbredt deres litteratur.

"Hvis de her nye regler består, vil de bøger, der bliver anmeldt af bloggerne, jo oftest blive bøger, som måske er populære og kommer fra de store forlag, mens alle de debutanter, der kontakter os, og de meget små forlag, som gerne vil have hul igennem, bliver udsultet,” siger Anette Andersen til Kulturmonitor.

En række bogbloggere har de seneste uger rejst kritik af ændringerne over for bl.a. Altinget - og skatteminister Morten Bødskov (S) har nu bedt Skattestyrelsen redegøre for, hvorvidt den konsekvens af ændringen i Skats vejledning for modtagelse af gaver er tilsigtet.

Mere fra MediaWatch

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs