MediaWatch

Lydbøger overhalede trykte bøger i Sverige i 2020

Salget af lydbøger steg med 35 pct. til 29 mio. styks i 2020, hvilket gør lydbøger til den mest solgte litteratur-form i landet for første gang. Trykte bøger står dog stadig for størstedelen af branchens omsætning.

Foto: Rune Pedersen

Hvis nogen stadig skulle være tvivlende omkring det, så understreger udviklingen i Sverige den mest opsigtsvækkende tendens i bogbranchen i disse år. I 2020 overhalede salget af lydbøger de trykte fæller/kollegerfor første gang nogensinde. Det skriver Breakit med henvisning til SVT.

Det er salget af solgte enheder, der måles på - altså ikke omsætning. Efter en i forvejen markant vækst gennem flere år, steg antallet af lydbøger, der virtuelt blev langet over disken i 2020, med 35 pct. Det var formentlig godt hjulpet på vej af en coronakrise, der - selvom Sveriges restriktioner ikke har været helt så vidtrækkende som i Danmark - stadig har betydet en del mere tid i hjemmet end normalt.

Det samlede salg af lydbøger nåede op på 29 mio. styks - hvilket i høj grad blev drevet af den tiltagende brug af streamingtjenester såsom svenske Storytel, der i Danmark står bag Mofibo. Salget af lydbøger oversteg dermed med længder det trykte salg, som nåede op på 23,5 mio. eksemplarer.

Samlet blev der omsat for 5 mia. svenske kr. i den svenske bog- og forlagsbranche i 2020 - en fremgang på 9 pct. fra året før. Hovedparten af omsætningen af stadig drevet af salget af trykte bøger, mens lydbøger bidrager med omkring en fjerdedel ifølge Breakit.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs