MediaWatch

"Først og fremmest har det for os handlet om at få et hjørne af Jakobs hjerne"

Gyldendal ser med investeringen i det nye forlag Impact Press grobund for udvidet samarbejde og mulighed for at styrke egen udvikling af journalistiske og biografiske udgivelser.

Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Selvom Gyldendal allerede selv udgiver titler inden for den snævre genre af journalistiske og fortællende non-fiktion, har forlaget nu investeret i det nystartede forlag Impact Press, der har tænkt sig at fokusere benhårdt på dén udgivelsesprofil. 

Det handler især om muligheden for at arbejde sammen med den tidligere medejer af forlaget People's Press Jakob Kvist samt tidligere redaktør samme sted Truels Præstegaard Sørensen, der bliver forlagschef. Den mulighed var ifølge Gyldendals topchef Morten Hesseldahl "for god til, at vi kunne lade den gå os forbi".

"Jakob er i min optik en af de mest originale og modige forlæggere i Danmark. At han har lyst til at indgå et partnerskab med os, var en chance, vi ikke ville slippe," siger Morten Hesseldahl til MediaWatch.

Praktisk rolle

Jakob Kvist har et medejerskab på størrelse med Gyldendals - mellem 20 og 24,99 pct. Den tidligere People's Press-grundlægger har fået posten som bestyrelsesformand i selskabet. Forlaget er en knopskydning fra tv-producenten Impact TV med tv-manden Thomas Heurlin som hovedejer og initiativtager.

"Det er godt for os, fordi der bliver en seriøsitet forbundet med det, hvor vi måske ellers kan blive betragtet som lige lidt friske en gang imellem. Vi får en anden tyngde, og hvis man er forfatter, vil man måske nemmere gå til os som nystartet forlag, når vi har Gyldendals salgsapparat i ryggen," siger Thomas Heurlin.

”Selvom vi har Gyldendal i ejerkredsen har vi jo totalt frihed i vores udgivelsespolitik," fortsætter han med henvisning til, at Gyldendals rolle bliver primært af understøttende karakter i forhold til distribution, tryk og salg.

”Vi tager os af mange af de praktiske ting, som en lille forlag kan have svært ved at skulle overkomme selv,” uddyber Morten Hesseldahl.

”Så slipper de for at skulle bygge en stor organisation op omkring sig og kan fokusere på det redaktionelle og projektudviklingen,” siger han.

Så må vi se på det...

Ifølge Morten Hesseldahl er det vigtigste for Gyldendal nu og her, at forbindelsen mellem den store forlagstanker i Klareboderne og det unge forlag, der har til huse i det københavnske Nordvestkvarter, er etableret.

"Så må vi se, hvordan det udvikler sig hen ad vejen. Det er også lettere, når man først har fået tingene i gang, at se, hvordan det tager sig ud. Så kan man tale om, hvordan man så skulle dele boet, så at sige. Vores fokus for nuværende er at bakke op om virksomheden og få den etableret. Hvordan det vil udvikle sig de næste år er ikke til at vide," siger han.

Derfor er der heller ikke tvivl om, at investeringen i Impact Press er med det lange lys på.

”Det er en langsigtet investering. Både i at udvikle det danske forlagsmarked, men også i at udvikle Gyldendal. Jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne få en masse samarbejdsprojekter op at stå hen ad vejen," siger Morten Hesseldahl.

"Nu har en vi en masse logistisk samarbejde under fødslen, men gad vide, om vi ikke også på sigt kan finde ud af at lave ting sammen såsom forfatterarrangementer, debatmøder og at pege forfattere i retning af hinanden, hvis vi tænker, de passer bedre ind det andet sted. Men alt det er noget, vi skal lade vokse frem. Først og fremmest har det for os handlet om at få et hjørne af Jakobs hjerne og måske lære at blive udfordret af hans blik på forlæggeri."

Intern konkurrence er ikke et problem

Gyldendal udgiver selv titler inden for de genrer, som det nye forlag fokuserer målrettet på. Morten Hesseldahl ser dog ikke den eventuelle konkurrencesituation, der vil opstå mellem parterne som et potentielt problem.

”Den risiko tager vi gerne. Nu må vi se, hvordan Jakob udvikler profilen, for jeg tror sådan set også, at vi fint kan være ved siden af hinanden – og få glæde af hinanden,” siger Morten Hesseldahl.

”Det er et underprioriteret område i Danmark, i hvert fald sammenlignet med andre genrer. Vi kommer fortsat til at udgive den type litteratur, og vi kommer helt sikkert også til at udvikle det mere på Gyldendal.”

Gyldendal og People's Press-medstifter går ind i nyt forlag fra tv-producent 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny Zetland-chefredaktør, redning af radiokanaler og Radio Loud 2.0 har været ingredienserne i denne uges mediegryderet. Få stillet sulten med vores sammenkog af de vigtigste historier i denne briefing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs