"Vi kigger på, om vi skal udskyde nogle titler"

Selvom coronavirus vil præge regnskabet for 2020, er det en formildende omstændighed, at krisen rammer i lavsæsonen, siger Gyldendal. Hos People's Press kigger direktør på udskydelser og digitale muligheder.
Foto: PR/People's Press
Foto: PR/People's Press

Mens virksomheder i nærtliggende brancher såsom teatre og biografer er ramt af fuldt stop på grund af coronavirussen, kan forlagene i vid udstrækning fortsætte produktionen hjemmefra uden de store bremseklodser. Sådan lyder meldingen fra en række forlag, MediaWatch har været i dialog med.

Ikke desto mindre mærker branchen presset fra et dansk samfund, der siden sidste uge i høj grad har været lukket ned. Især i de fysiske boghandlere er salget af trykte bøger bremset op, og det kommer til at efterlade et aftryk i årets regnskab, fortæller Gyldendals adm. direktør, Morten Hesseldahl.

"Jeg regner ikke med, det kommer til at gøre noget godt for salget. Folk bliver bekymret for deres økonomi, og der er allerede tale om recession. Så har man som regel en tendens til at holde mere på pengene, end når der er optimisme til stede," siger han.

"Der vil komme til at stå corona flere gange i årsregnskabet, når året er omme. Det er der ingen tvivl om. Men jeg kan også se, at det kunne have ramt os på et værre tidspunkt, i højsæsonen. Og vi er faktisk i stand til at opretholde en stor del af vores produktion som normalt. Så på den måde regner jeg ikke med, vi bliver så hårdt ramt som eksempelvis teatre og andre kulturinstitutioner, som er afhængige af, at folk kan deltage fysisk."

Digitale kanaler i fokus

Ligesom de fleste andre virksomheder med mulighed for det, har Gyldendal sendt sine medarbejdere hjem for at arbejde for at minimere smittespredningen. Det samme har Lindhardt og Ringhof, der tidligere på ugen fortalte, at man også her forventer et aftryk fra corona i årsregnskabet for 2020 med et tocifret milliontab i omsætningen.

Hos People's Press er forlagshusets ansatte ligeledes sendt hjem for at arbejde, og her har adm. direktør Tine Smedegaard-Andersen fokus på de digitale kanaler for at afbøde faldet i det fysiske bogsalg.

"Vi får det til at fungere i det daglige. Men det, som rammer os, er, at vores kunder ændrer adfærd i forhold til de fysiske butikker, hvor der kommer langt færre mennesker. Til gengæld er der en rigtig stor aktivitet digitalt og på sociale medier. Der har vi en fordel i, at vi er i partnerskab med Mofibo/Storytel (som ejer People’s Press, red.), som gør, vi kan optimere på de platforme," siger hun.

Hvorvidt forlaget kan hente tabet på de fysiske bøger i detailhandlen ind via den øgede efterspørgsel, kan hun ikke give et klart svar på.

”Jeg tror ikke, der er nogen, som undgår at blive ramt på boghandlersalget. Jeg siger bare, at fordi vi er i hus med Storytel, har vi heldigvis nogle andre muligheder, fordi så meget rykker digitalt i de her dage," siger Tine Smedegaard-Andersen.

Kigger på timing

Hverken Gyldendal, People's Press eller Lindhardt og Ringhof oplever på nuværende tidspunkt forsinkelser fra trykkerierne, der leverer deres bøger fra både ind- og udland.

Men mens Gyldendal og Lindhardt og Ringhof kun i meget begrænset omfang forventer at rykke rundt i deres udgivelsesprogram for at udskyde bøger eller lignende, er det noget man ser mere ind i hos People's Press, fortæller Tine Smedegaard-Andersen.

”Vi kigger på, om vi skal udskyde nogle af de titler, som er særligt velegnet til butikker – altså de fysiske bøger. Der kan også være et hensyn til titler, som har et særligt behov for opmærksomhed fra pressen – og dens fokus er jo andetsteds for tiden," siger hun og tilføjer:

"Samtidig er der måske enkelte andre titler, der er særligt velegnede til streaming, som vi ser på, om vi kan fremskynde, fordi der er en stor efterspørgsel på de kanaler lige for tiden."

Kan øge læselyst

På den helt korte bane ser Morten Hesseldahl også mulighed for en øget appetit på bøger.

”Helt snævert i de her uger, kan jeg godt forestille mig, der sker en større efterspørgsel på bøger – både fysiske og digitalt, når så mange mennesker sidder derhjemme. Men det er alt for tidligt at sige noget sikkert om. Men det ser ikke ud til, at det er entydigt negativt for os rent salgsmæssigt (her og nu, red.)," siger Gyldendal-direktøren.

På den længere bane forventer han dog stadig, at de større samfundsøkonomiske konsekvenser af coronakrisen, der antages at få folk til at holde pengene lidt tættere til kroppen, vil trække det samlede regnestykke for 2020 nedad.

Lindhardt og Ringhof forventer tocifret milliontab i coronakrise

Forlag giver gratis adgang til digitale læremidler i karantæneperiode

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også