Streamingtjenester driver vækst på svensk bogmarked

Mens salget af fysiske bøger faldt i Sverige sidste år fik den stigende interesse for at lytte til bøger på digitale abonnementstjenster den samlede omsætning på bogmarkedet til at stige.
Foto: Rune Pedersen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Rune Pedersen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Streamingtjenester med et tag-selv-bord af lydbøger holdt hånden under det svenske bogsalg - og mere til - sidste år. Det skriver Bogmarkedet med henvisning til den årlige salgsstatisik fra den svenske boghandler- og forlæggerforening, som netop er offentliggjort.

Tallene viser en samlet omsætningsfremgang på 1,1 pct., der var drevet af en kraftig vækst for de digitale abonnementstjenester. Her steg omsætningen med 36,2 pct. til 920,8 mio. svenske kr., cirka 650 mio. kr.

Til sammenligning faldt det fysiske bogsalg i boghandlerne til 1,2 mia. svenske kr., cirka 850 mio. kr., hvilket var et fald på omkring 39,5 mio. dkk. i forhold til 2018. Også salget af fysiske bøger i supermarkederne gik tilbage.

I Danmark er salgstallene for 2019 endnu ikke offentliggjort. 2018 bød på et beskedent omsætningsfald på 0,4 pct. til en samlet omsætning på 1,7 mia. kr.

Salget af fysiske bøger, der udgjorde hovedparten af omsætningen med knap 80 pct., faldt 2,9 pct., mens indtægter fra digitale kanaler steg 10,6 pct. til 353 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også