Hver tredje bruger af Ereolen vender aldrig tilbage efter første boglån

Bibliotekstjenesten Ereolen, der stiller digitale lyd- og ebøger gratis til rådighed for brugerne, ser ofte kun brugerne én gang om året. Tjenesten skal blive bedre til at fastholde folk, lyder det fra formand.
Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix
Foto: Jacob Ehrbahn/Ritzau Scanpix

Bibliotekernes digitale tilbud til lånerne, Ereolen, har de seneste år oplevet markant fremgang i udlån af både e- og lydbøger samt i antallet af brugere, der klikker sig ind på platformen for at få fat i en bog – fremgangen dækker dog over  en udfordring i at fastholde folk, skriver Kulturmonitor.

Mens Ereolen ser en fremgang i antallet af brugere på omkring 30 pct. årligt, er det hele 41 pct. af brugerne, der kun låner én enkelt ebog om året, mens det for de digitale lydbøger er 32 pct. af brugerne, der kun klikker sig ind én gang årligt.

"Vi har nogle lånere, der er inde og se, om det er noget for dem, og så ser vi dem desværre ikke igen. Det er selvfølgelig noget, vi skal være opmærksomme på – at vi gerne vil gøre en indsats for at fastholde alle," siger Jakob Heide Petersen, chef for Københavns biblioteker og bestyrelsesformand for Ereolen, til Kulturmonitor.

Han peger på, at mange brugere fravælger Ereolen til fordel for et af de kommercielle tilbud såsom Mofibo, Saxo.com eller Bookmate blandt andet på grund af deres mere stabile tjenester og bredere udvalg, lyder det.

Ereolen forlænger aftaler med forlag ind i 2020 

Udlån af e-bøger og netlydbøger accelererede i sommerhalvåret

Globalt forlags streamingopgør udstikker ny kurs for digitalt bogmarked

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også