Postnord dropper omdeling af ugeaviser på faste dage

Krise- og redningsplan i Postnord betyder, at selskabet ikke længere vil distribuere lokale ugeaviser på bestemte dage.
Foto: CASPER DALHOFF/POLFOTO
Foto: CASPER DALHOFF/POLFOTO

Normalt lander de gratis ugeaviser i postkasserne med nyheder fra lokalområdet og tilbud fra det lokale erhvervsliv midt i ugen eller op til weekenden.

Men den opgave trækker Postnord sig nu fra i praksis, skriver bl.a. Politiken og Danske Medier.

Som et led i en ny, omfattende krise- og redningsplan omlægger postvæsenet sin arbejdsgang og produktion, så postbude fra næste år kun deler breve ud til samme adresse en enkelt gang om ugen. Det betyder i praksis et farvel til distributionen af husstandsomdelte reklamer og ugeaviser, der skal ud på bestemte ugedage.

"Vores tilbud om distribution af adresseløse reklamer og lokale ugeaviser vil også ændre sig, da vi ikke kan omdele adresseløse og lokale ugeaviser på bestemte dage, som det kendes i dag," skriver Postnord i en pressemeddelelse.

Postnords omlægning rokker ved konkurrencebilledet på distributionsmarkedet. Her driver JP/Politikens Hus og Berlingske Media i fællesskab Bladkompagniet, JP/Politikens Hus og Jysk Fynske Medier Dansk Avis Omdeling (DAO), der har base i Vejle, og North Media-selskabet FK Distribution.

Beder ejere om 2,3 mia. kr.

Postnords krise skyldes primært nedgang i brevmængden.  Siden årtusindskiftet er brevmængderne i den danske virksomhed faldet med cirka 80 pct., skriver Ritzau. Nu skal selskabet omlægges, og Postnord beder ejerne, den svenske og danske stat, om 2,3 mia. kr. til en redningspakke.

De kommende fire år vil Postnord desuden skære mellem 3500 og 4000 fuldtidsstillinger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også