Svensk mediekoncern skal spare over en kvart milliard

Den pressede koncern Mittmedia vil halvere sine omkostninger på printforretningen. Det skal ske ved at reducere antallet af trykkerier og gå ned i udgivelsesfrekvens.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Den svenske mediekoncern Mittmedia, som står bag 28 lokalaviser, er hårdt presset økonomisk, og for at komme ud af kvalerne vil koncernen halvere sine omkostninger til printforretningen. Det sker som et led i en ny strategi frem mod 2020, skriver Mediavärlden.

Ifølge det svenske medie vil Mittmedia skære 350 mio. svenske kr. (273 mio. kr.) af de samlede printomkostninger på 700 mio. svenske kr. (547 mio. kr.). Det skal ske ved at reducere antallet af trykkerier og gå ned i udgivelsesfrekvens.

"Printforretningen må omstruktureres på en måde, som muliggør en radikal sænkning af omkostningerne til tryk og distribution. Samtidig må vi finde modeller, som øger mobiliteten i omkostningerne gennem ændringer af oplag og frekvens," siger Mittmedias adm. direktør, Per Bowallius, til Medievärlden.

Frem mod 2020 er den svenske mediekoncerns strategi at øge de digitale indtægter. Indsatsen skal især rettes mod læsere og annoncører, som ikke har en printrelation til koncernen. Derudover vil Mittmedia indføre en såkaldt plusmodel på flere af koncernens titler.

Mittmedias 28 lokalaviser har samlet set omkring 860.000 læsere fordelt på 63 svenske kommuner.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også