Ugeaviser lander stadig i de fleste postkasser

En stor del af husstandene beholder den gratis ugeavis. Ifølge chefredaktør i Jysk Fynske Medier skyldes det, at de beskriver livets gang i lokalsamfundene.
Foto: PR/Jysk Fynske Medier/Mads Hansen
Foto: PR/Jysk Fynske Medier/Mads Hansen

Selvom flere og flere vælger reklamerne i postkassen fra, så beholder langt størstedelen den gratis ugeavis. Det skriver DR Syd.

84, 8 pct. af de danske husstande stadigvæk modtager den lokale ugeavis, viser nye tal fra Post Nord. Til sammenligning siger halvdelen af de danske husstande nej tak til reklamer.

Ifølge Peter Orry, adm. chefredaktør hos Jysk Fynske Medier, som blandt andet udgiver 16 syd- og sønderjyske ugeaviser, er forklaringen på ugeavisernes popularitet, at historierne i aviserne handler om lokalsamfundet.

"Ugeaviserne beskriver livets gang, der, hvor læserne bor, arbejder og har deres fritid. Det tror jeg, der er mange, der sætter pris på," siger Peter Orry til DR Syd.

I en undersøgelse foretaget af Roskilde Universitet for Kulturstyrelsen nævner 46 pct. af mediebrugerne lokale ugeaviser som en kilde til nyheder i den forgange uge. Det er på samme niveau med radio og kun overgået af tv, skriver DR Syd.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også