Print er fortsat den altoverskyggende indtægtskilde for landsdækkende og lokale aviser i Storbritannien skriver Press Gazette.
88 pct. af aviserne indtægter kommer fra print, mens digitale platforme blot tegner sig for 12 pct. Det viser en analyse, som Deloitte har foretaget for brancheorganisationen News Media Association.
Analysen viser ligeledes, at aviserne generede indtægter for 5,1 mia. pund i 2015 (45 mia. kr.) – en halvering sammenlignet med 2004. Samlet set bidrog aviserne – både på print og online – med 5,3 mia. pund til den britiske økonomi i 2015, og at aviserne tegnede sig for 58 pct. af de samlede investeringer i nyhedsproduktion i Storbritannien.
23.000 er beskæftiget i nyhedsindustrien, men i alt 87.500 jobs har tilknytning til branchen. Analysen understreger nyhedsmediernes økonomiske, kulturelle og sociale betydning i Storbritannien, mener formand for News Media Association, Ashley Highfield:
"Rapporten viser også de udfordringer, som branchen står overfor. Det understreger det presserende behov for en rimelig og retfærdig ordning, hvor investeringerne, som udgiverne af nyhedsmedier foretager, bliver anerkendt og belønnet, uden at de kommercielle fordele bliver udtømt af digitale platform og nyhedsaggregatorer,” udtaler Ashley Hihgfield til Press Gazette.
Murdochs mediekæmpe køber britiske Sky
Piratseere koster Amazon dyrt i tabte indtægter
Stigende omkostninger til papir rammer avishuse
Dansker skal lede tv-afdeling hos Time Inc