Ørskov: Bryllup mellem BT og MX viser behov for konsolidering
![Foto: Per Folkver/Polfoto](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8796391.ece/ALTERNATES/schema-16_9/stig%2520%25C3%25B8rskov%2520per%2520folkver.jpg)
Dagens store nyhed er samtidig vejen frem, hvis de private danske medier skal overleve.
Sådan lyder analysen fra JP/Politikens Hus adm. direktør, Stig Kirk Ørskov, i kølvandet på det nye partnerskab mellem BT og Metroxpress, skriver fagbladet Journalisten.
"Sammenlægningen understreger nødvendigheden af konsolidering i den danske mediebranche, hvis danske journalistiske medier skal stå imod den massive konkurrence fra udenlandske, digitale giganter som Google og Facebook. Og klare sig i konkurrencen med statens medier. Vi ønsker det nye selskab held og lykke," skriver Stig Kirk Ørskov i en mail til Journalisten.
BT's sammenlægning med Metroxpress er den anden større konsolidering af mediemarkedet inden for kort tid.
I sidste uge offentliggjorde Søndagsavisen, at koncernen lægger sine selvstændige udgivelser ned i Jylland og på Fyn. I stedet har gratisavisen indgået en samarbejdsaftale med Politikens Lokalaviser om at levere indhold og annoncesalg til ugeaviserne i JP/Politikens Hus.
Samme koncern offentliggjorde i går, at mediehuset åbner nyt forlag i Sverige som led i den vækststrategi, huset har lagt for at kunne klare sig i konkurrencen.
Relaterede artikler
"For Tamedia er det ikke en exit fra Danmark"
For abonnenter
Sammenlægningen af BT og MX koster job
For abonnenter