Ørskov: Bryllup mellem BT og MX viser behov for konsolidering

Hvis private danske medier skal overleve, er det nødvendigt med færre, stærkere aktører, lyder det fra JP/Politikens Hus adm. direktør.
Foto: Per Folkver/Polfoto
Foto: Per Folkver/Polfoto

Dagens store nyhed er samtidig vejen frem, hvis de private danske medier skal overleve.

Sådan lyder analysen fra JP/Politikens Hus adm. direktør, Stig Kirk Ørskov, i kølvandet på det nye partnerskab mellem BT og Metroxpress, skriver fagbladet Journalisten.

"Sammenlægningen understreger nødvendigheden af konsolidering i den danske mediebranche, hvis danske journalistiske medier skal stå imod den massive konkurrence fra udenlandske, digitale giganter som Google og Facebook. Og klare sig i konkurrencen med statens medier. Vi ønsker det nye selskab held og lykke," skriver Stig Kirk Ørskov i en mail til Journalisten.

BT's sammenlægning med Metroxpress er den anden større konsolidering af mediemarkedet inden for kort tid.

I sidste uge offentliggjorde Søndagsavisen, at koncernen lægger sine selvstændige udgivelser ned i Jylland og på Fyn. I stedet har gratisavisen indgået en samarbejdsaftale med Politikens Lokalaviser om at levere indhold og annoncesalg til ugeaviserne i JP/Politikens Hus. 

Samme koncern offentliggjorde i går, at mediehuset åbner nyt forlag i Sverige som led i den vækststrategi, huset har lagt for at kunne klare sig i konkurrencen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også