Søndagsavisen trækker sig fra Fyn og Jylland

North Media kan ikke få tilstrækkelig økonomi i Søndagsavisen på Fyn og Jylland og konsoliderer forretningen med en samarbejdsaftale med Politikens Lokalaviser.

Søndagsavisen trækker sig fra Fyn og Jylland. Det meddeler avisens ejer, North Media, i en fondbørsmeddelelse.

Tilbagetrækningen sker efter, at North Media har indgået en samarbejdsaftale med Politikens Lokalaviser om flere af Søndagsavisens udgivelser på Fyn og Jyllands, mens de resterende udgaver lukkes.

Samarbejdsaftalen med Poltikens Lokalaviser drejer sig om de regionale udgaver af Søndagsavisen i Odense, Horsens og i dele af Nordsjælland. Udgivelserne vil fremover blive integreret i Politikens Lokalavisers egne lokale weekendudgivelser.

En række medarbejdere inden for annoncesalg følger med til Politikens Lokalaviser, ligesom aftalen også inkluderer et samarbejde om redaktionelt indhold og storkundesalg.

North Media meddeler samtidig, at Søndagsavisens øvrige deludgaver på Fyn og i Trekantsområdet lukkes.

Samlet set repræsenterede de udgaver af Søndagsavisen, som nu overdrages eller lukkes, en årlig omsætning på 49 mio. kr. i 2015, skriver North Media.

"Søndagsavisen har positioneret sig stærkt på det redaktionelle område inden for forbrugerstof og livsstil. Sammen med vores lokale dækning får vi en stærk redaktionel profil til glæde for både læsere og annoncører," udtaler adm. direktør for Politikens Lokalaviser, Søren Riis, i meddelelsen.

Kan ikke få økonomi i udgivelser

Ændringerne sker som en konsekvens af en strategiændring, som North Media foretog i første halvår, meddeler selskabet.

I forbindelse med strategiarbejdet er North Media kommet til den konklusion, at den ikke kan få tiltrækkelig økonomi i de jyske og fynske titler.

"I det fortsatte arbejde med at genetablere lønsomheden i avisaktiviteterne er det nu vurderet, at en række udgaver af Søndagsavisen i deres nuværende form ikke kan forventes at kunne opnå en tilfredsstillende indtjening inden for en rimelig tidshorisont," skriver North Media.

I stedet retter North Media fokus på København.

"North Media Avisers unikke markedsposition i København har et stort potentiale, og tilbuddene til såvel lokale som regionale detailhandlere, kæder og centre skal i højere grad målrettes annoncørernes behov. Dette vil vi blandt andet gøre ved at tænke alle North Media Avisers medieplatforme ind i en samlet pakke. Samtidig skal vi have fokus på at udvikle nye digitale produkter, som skal skræddersys i samarbejde med lokale partnere. Det er målet at få en større markedsandel på det københavnske annoncemarked og derigennem øge lønsomheden betydeligt," udtaler Gorm Wesing Flyvholm, adm. direktør i North Media, i meddelelsen.

North Media sætter nu gang i et strategiarbejde, der skal munde ud i en en række kommercielle aktiviteter, herunder en ny digitale strategi, som bliver målrettet de lokale annoncører i København. North Media forventer, at strategien er fuldt implementeret i løbet af første halvår 2017, meddeler selskabet.

Ændringerne omkring Søndagsavisen betyder, at North Media nedjusterer sine salgsforventninger til 2016 og præciserer forventningerne til driftsresultatet før særlige poster. Omsætningen i North Media Aviser, som Søndagsavisen hører under, forventes nu at lande på mellem 170 og 175 mio. kr. mod tidligere 175-185 mio. kr. Forventningen til driftresultatet før særlige poster er et underskud på 33 til 37 mio. kr. mod tidligere 30 til 35 mio. kr.

Andet frasalg i år

Det er anden gang i år, at North Media skærer forretningen omkring Søndagsavisen til.

I maj overtog Sjællandske Medier således en række sjællandske udgaver af Søndagsavisen samt North Medias aktiepost på 50 pct. i Vestsjællandske Distriktsblade. Handlen omfattede Søndagsavisens udgaver i Næstved, Vordingborg, Falster, Ringsted, Holbæk samt i Taastrup, Køge Bugt og på Vestegnen. Samtidig overtog Sjællandske Medier hele ejerskabet af Vestsjællandske Distriktsblade i Slagelse, der ud over Søndagsavisen udgiver Uge Nyt Slagelse samt Skælskør Avis og Korsør Posten.

Ligesom dagens meddelese var salget dengang et led i North Medias strategi om at konsolidere udgivelser ved at opbygge de stærkeste regionale positioner – og de steder, hvor det ikke er muligt, er frasalg eller samarbejder på dagsordenen, fortalte Arne Ullum, som på daværende tidspunkt var adm. direktør i North Media.

På daværende tidspunkt var meldingen fra Arne Ullum dog, at der ikke var konkrete planer om flere frasalg i North Media, men at han heller ikke ville udelukke lignende handler i fremtiden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også