"Chefskiftet på Politiken var brutalt"

Sommer 7'eren. Jakob Nielsen, redaktionschef på Politiken, mener, at åbningen af flere nye medier udfordrer en alt for stillestående branche. Og så kalder han chefskiftet på avisen sigende for branchens virkelighed anno 2016.
Jakob Nielsen, redaktionschef på Politiken. | Foto: Rune Pedersen.
Jakob Nielsen, redaktionschef på Politiken. | Foto: Rune Pedersen.

Feriefakta

Hvorhen:

"Kroatien. Kolonihaven på Amager."

Hvor længe:

"Tager tre uger i alt. Kolonihaven er en lille ferie hver dag, man er der."

Hvilke medier:

"Færre. Men læser meget amerikansk denne sommer i et forsøg på at forstå det jordskælv, der er i gang."

Q&A:

1. Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Det har været et vildt forår i mediebranchen, men åbningen af de nye medier Zetland og Føljeton er den vigtigste nyhed, fordi det udfordrer en alt for stillestående branche."

2. Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Historien om, hvor mange annoncekroner der bliver suget ud af det danske marked af globale giganter som Facebook og Google, som oven i købet nødig betaler skat. Det er den akutte årsag til dagbladenes økonomiske problemer."

3. Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"Den antager mange former, men jeg er træt af branchens egen undergangsfortælling på et tidspunkt, hvor journalistikken står historisk stærkt og har unikke muligheder for at udvikle sig."

4. Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"At trække en artikel tilbage, fordi den ikke levede op til vores etiske retningslinjer. Den var skrevet af en freelancer, og det er mildt sagt skidt, hvis det ser ud som om, vi ikke står bag vores skribenter. I situationen var der desværre ingen anden udvej."

5. Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"Vi skal gennemføre en længe planlagt modernisering af brugerfladen på politiken.dk, som heldigvis er i god proces. Og så skal vi som koncern finde nye måder at øge omsætningen, så vi kan fastholde vores position som leverandør af kvalitetsindhold."

6. Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Uden tvivl chefskiftet på Politiken. Det var brutalt og på den måde sigende for branchens virkelighed anno 2016. Men det indvarsler også en ny periode på Politiken med øget fokus på journalistisk indhold, og det kan man kun glæde sig over og glæde sig til."

7. Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Midt i den ophedede debat om DR’s rolle, synes jeg, fokus bør flyttes lidt. Min oplevelse er, at vi på Politiken og andre dagblade leverer en kvalitet inden for hver vores niche, som DR ikke er i nærheden af. Det samme gælder et medie som Ekstra Bladet inden for deres niche. Jeg er med andre ord ikke søvnløs over konkurrencen. Men jeg synes, det er helt relevant at diskutere, om det er godt, at mere end 55 pct. af de udøvende journalister på landsdækkende medier lønnes direkte af staten. Det er f.eks. absurd, at staten i Danmark reelt har monopol på landsdækkende radio."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også