MediaWatch

Westergård: Midtjyske medier er blevet handlet for sidste gang

Chefredaktøren for aviserne i Jysk Fynske Medier er overbevist om, at mediehusets opkøb af Midtjyske Medier bliver det sidste ejerskifte for de midtjyske dagblade.

Per Westergård, chefredaktør, Jysk Fynske Medier | Foto: PR/Jysk Fynske Medier

Fra årsskiftet er Jysk Fynske Medier blevet ejer af Midtjyske Medier, der tidligere var en del af Berlingske Media. Og ejerskiftet bliver den sidste handel med de midtjyske dagblade. Det forudser Per Westergaard, chefredaktør hos Jysk Fynske Medier, over for Århus Stiftstidende.

"Jeg føler mig overbevist om, at Århus Stiftstidende og de andre lokale mediehuse nu er blevet handlet for sidste gang. Lige børn kommer nu til at lege med hinanden, for det, vi alle har til fælles, er, at, vi brænder for at drive og udvikle solide lokale eller regionale mediehuse - med tyk streg under lokal forankring og selvstændighed," siger Per Westergård til Århus Stifstidende.

Han er udpeget som chefredaktør for alle dagblade i den nye koncern. Det betyder, at mediehuset siger farvel til Dorthe Carlsen, der hidtil har været chefredaktør for Midtjyske Medier. Chefredaktørerne på de enkelte dagblade så som Århus Stifstidende, Viborg Stifts Folkeblad og Randers Amtsavis fortsætter uændret, men de refererer fremover til Per Westergård.

Med opkøbet af Midtjyske Medier er Jysk Fynske Medier nu Danmarks næststørste mediekoncern kun overgået af JP/Politikens Hus.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs