Bundlinjen vokser hos Schibsted

Den norske mediekoncern kommer ud af tredje kvartal med et langt større plus end sidste år. Toplinjen vokser mere beskedent.
Foto: PR
Foto: PR

Schibsted formår at lande et langt større overskud, selvom bundlinjen kun går en smule frem. Sådan kan regnskabet for de første tre kvartaler hos den norske mediekoncern i grove træk opsummeres.

Kigger man på alle tre kvartaler, stiger omsætningen i selskabet blot med lige over en halv pct. Til gengæld eksploderer bundlinjen og er over fire gange større end sidste år.

Helt præcist lander Schibsted et plus før skat på 2,25 mia. norske kr. (1,79 mia. kr). I de første tre kvartaler af 2014 blev det til et mere beskedent overskud før skat på 490 mio. norske kr.

Udfordrende mediemarked

Særligt på rubrik-markedet er der fremgang at spore. Her stiger resultatet i alle markeder. Til gengæld har Schibsted sværere ved at tjene gode penge på sine medieaktieviteter. Særligt den norske del af forretningen, der bl.a. omfatter Verdens Gang, må se resultatet falde betragteligt.

"For vores mediehuse påvirker ændringer i forbrugeradfærd og annoncemarkedet vores forretning betydeligt. Vores forretninger fortsætter med at præstere godt det meget udfordrende marked taget i betragtning," siger Schibsteds adm. direktør Rolv Erik Ryssdal i regnskabet.

Han er til gengæld mere opløftet af, hvordan det går med rubrik-markedet.

"Jeg er tilfreds med at se den positive udvikling fortsætte både i omsætning og rentabiliteten for vores store rubrik-sider i tredje kvartal af 2015. Spanien og Frankrig præsterer særligt godt i kvartaler," udtaler Rolv Erik Ryssdal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også