MediaWatch

Revisionshus: Omsætningen daler i danske aviser

Stort revisionsfirma forudser i ny analyse, at omsætningen i danske aviser fortsat vi være under pres de kommende år.

Foto: Haglund Martin Kurt

Danske avisers omæstning er fortsat under pres og vil falde yderligere frem mod 2019, viser en analyse fra revisions- og konsulentvirksomheden PwC med titlen "Global Entertainment and Media Outlook 2016-2019", skriver Berlingske Business.

Ifølge analysen omsatte de danske aviser for fire milliarder kroner i bladsalget i 2010. I 2014 var det tal faldet til 3,4 mia. kr. I 2019 vil tallet være dalet til 2,9 mia. kr., mens annonceindtægterne fra printaviserne forventes at falde fra 3,4 mia. kr. i 2014 til 2,7 mia. kr. i 2019, forventer PwC.

"Den danske avisindustri ser fem imod et væsentligt fald i sin primære indtægtskilde i de kommende år. Dermed ligger de danske aviser desværre på linje med mange af deres europæiske kolleger. Hos de tyske aviser ser fremtiden dog noget lysere ud, da man her har formået at dæmme op for den nedadgående tendens," siger Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i mediebranchen i PwC.

PwC-analysen viser samtidig, at de digitale løsninger endnu ikke kan opveje den faldende omsætning på print, selvom branchens indtægt fra de digitale modeller er steget 49 pct. i 2014.

Mere fra MediaWatch

Debat: Mediepolitik uden jordforbindelse

Magter folketing og regering at lave en medieaftale, der kan gennemføres, og vil den fungere i virkelighedens mediemarked? Sporene skræmmer. Den seneste medieaftale fra 2018 er et klart eksempel på, hvor galt det kan gå. Men den var desværre ikke en undtagelse. Sådan lyder det fra rådgiver og tidl. generaldirektør i DR Christian S. Nissen i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs