MediaWatch

Stig Ørskov: Uafhængige medier skal styrkes

Danske Mediers nye formand vil fortsætte arbejdet med at sikre mangfoldighed af frie, private medier og takker samtidig Lisbeth Knudsen for politisk indsats.

Stig Ørskov, nyudnævnt formand for Danske Medier | Foto: Mik Eskestad/Polfoto

Rammevilkår og udviklingsmuligheder for de private medier står øverst på dagsordenen for Danske Mediers nye formand, Stig Kirk Ørskov.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Danske Medier.

"Det er min ambition som ny formand for Danske Medier at fortsætte arbejdet med at styrke de private mediers rammevilkår, så danskerne også i fremtiden er sikret en mangfoldighed af uafhængige medier," siger Stig Kirk Ørskov, der som adm. direktør for JP/Politikens Hus ikke har lagt skjul på, at han ser de licensfinansierede medier, især DR, som en hæmsko for den private sektor.

"Får vi fair vilkår, er jeg sikker på, at de frie danske medier vil have evnen til fortsat at markere sig stærkt både i forhold til statens medier og de stærke udenlandske konkurrenter," siger Stig Kirk Ørskov.

Takker Lisbeth Knudsen

Stig Kirk Øsrkov blev på et bestyrelsesmøde konstitueret som ny formand frem til generalforsamlingen i maj. Den tidligere næstformand sendte samtidig en stor tak til Lisbeth Knudsen, som han afløser på formandsposten, for hendes mangeårige indsats for dansk presse.

"Som formand for Danske Medier har Lisbeth Knudsen på slagkraftig vis arbejdet for at mindske den urimelige konkurrence, som de statslige medier udsætter de uafhængige private medier for. Hun har en stor del af æren for, at politikerne for alvor har fået øjnene op for problemet," siger Stig Kirk Ørskov i meddelelsen.

Danske Medier tæller mere end 300 medlemsvirksomheder, og dem vil Stig Kirk Ørskov også sætte fokus på, fremgår det. Ambitionen er at øge medlemmernes tilfredshed blandt andet med kurser og studieture samt rådgivning indenfor pressejura, persondata og markedsføring.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs