MediaWatch

Satire fra Algeriet snyder medier

En historie, som flere danske medier citerede som nyhed, viste sig at være opdigtet satire. Ekstra Bladets chefredaktør afviser dog, at fejlen skyldes for højt nyhedspres.

Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

Flere danske medier gengav i løbet af ugen satire fra Algeriet som en nyhed. Det skriver journalisten.dk. Artiklen med rubrikken ”Mand sagsøger kone for bedrag, efter at han ser hende uden makeup” blev refereret bl.a. af JydskeVestkysten, Ekstra Bladet og Metroxpress.

Historien er fra det algeriske satiresite El Manchar, der bragte historien den 30. juli. Efter fejlen blev opdaget, har det ført til røde ører hos de narrede medier.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen mener ikke, at fejlen er symptom på for højt og hektisk tempo på ekstrabladet.dk, der netop skal holde et hurtigt nyhedsflow.

"Vi kommer ikke til at lave færre historier. Det høje tempo er et vilkår i dag. Men vi skal være bedre til at udvælge og efterprøve historierne. Det vigtigste er at researche og dernæst at tænke sig om: Er den her historie simpelthen for god til at være sand?" siger han til journalisten.dk.

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs