MediaWatch

Dagblade trækker mindre af læsset på toplinjen i JP/Politikens Hus

Hovedåren i JP/Politikens Hus omsætning, Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken, er veget de seneste fem år, hvor ugeaviserne og andre forretninger er vokset, viser årsrapport.

Foto: Haglund Martin Kurt

Kernen i JP/Politikens Hus, dagbladene Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken, er blevet en smule mindre kerneforretning.

I løbet af de seneste fem år har dagbladene taget et lille skridt tilbage i forhold til, hvor meget de enkelte dele af forretningen lægger til koncernens omsætning, viser årsrapporten for 2014. 

Dagbladene stod for 1,85 mia. kr. af omsætningen i 2014, der i alt udgjorde 3,266 mia. kr., eller 59 pct.

Abonnements- og annonceindtægter fra dagbladene på papir og online udgør altså stadig mere end halvdelen af omsætningen, men andelen har været vigende de senere år.

I 2010 udgjorde dagbladenes omsætning 2,128 mia. kr. af årets omsætning på 3,266 mia. kr., eller 65 pct.

Omsætningsfald og vokseværk

Faldet på de seks procentpoint skyldes dels dagbladenes omsætningsnedgang i perioden, fra 2,128 mia. kr. til 1,850 mia. kr. i 2014, et fald på 13 pct. Dels er andre områder vokset. Ugeaviserne i Politikens Lokalaviser, der driver Lokalavisen på print og online i Danmark og i Sverige, bidrog i 2014 med 17 pct. af omsætningen i JP/Politikens Hus, eller 533 mio. kr., mod 14 pct. i 2010-regnskabet.

Samtidig er andre forretningsområder, der bl.a. tæller tryk, distribution, nichemedier og jobportal vokset tilsvarende. I 2010 stod andre forretningsområder for 14 pct. eller 460 mio. kr. af koncernens omsætning. I 2014 var tallet 17 pct. eller 531 mio. kr.

JP/Pol hæver bundlinjen trods fald i driftsresultat

Forlagsgrenen i JP/Politikens Forlag har ligget stabilt i perioden. I 2014 havde forlaget en omsætning på 213 mio. kr., knapt 7 pct. af af den samlede omsætning, mens forlaget i 2010 omsatte for 215 mio. kr., der udgjorde 6,5 pct. af den samlede pengestrøm.     

JP/Politikens Hus kom i 2014 ud med et overskud efter skat på 172,6 mio. kr.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs