MediaWatch

Avischefer: Se og Hør-sag diskvalificerer Qvortrup

Se og Hør-sagen har udhulet Henrik Qvortrups journalistiske troværdighed, mener tre chefredaktører, der i modsætning til Metroxpress og dk4 ikke ville kunne se ham som medarbjeder.

Foto: Mogens Flindt/Polfoto/Arkiv

Det har vakt opsigt, at Henrik Qvortrup, der i april sidste år måtte forlade TV 2 og jobbet som politisk kommentator efter afsløringen af Se og Hør-sagen, i det nye år får comeback som politisk kommentator på Metroxress og vært på dk4 i programmet 'Qvotrups valg'.

Samme mulighed ville han ikke have fået på Berlingske, Ekstra Bladet eller Information, siger chefredaktørerne fra de tre dagblade i dag til Politiken.

Selvom der ikke er faldet dom i Se og Hør-sagen endnu, har sagen i beklikket Henrik Qvotrups troværdighed for meget.

”Uanset om han (Henrik Qvotrup, red.) er skyldig eller uskyldig, har han på den ene eller anden måde væet involveret i danmarkshistoriens største presseskandale. Han har været chefredaktør for Se og Hør, da hele skandalen startede” siger Lisbeth Knudsen til Politiken.

”Derfor synes jeg, at han troværdighed ligger på et meget lille sted. Det er utrolig vigtigt for journalister – uanset om man beskæftiger sig med politisk journalistik eller anden journalistik – at man har en stærk troværdighed og stæk personlig integritet.”

Samme holdning lyder fra Informations chefredaktør Christian Jensen og Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen, selvom ingen af dem principielt ser noget forkert i, at Metroxpress og dk4 har valgt at hyre Henrik Qvortrup -  eller at sagen principielt slår skår i Henrik Qvotrups faglighed som politisk journalist.

Ekstra Bladet har allerede haft deres eget efterspil om troværdighed i forbindelse med Se og Hør-sagen. I maj valgte avisen at bryde med daværende redaktionschef for avisens gossip-tillæg Flash, Lise Bondesen, der var nyhedschef på Se og Hør, mens ugebladet brugte de ulovligt hentede informationer fra den såkaldte tys-tys kilde.

Lise Bondensen stod i den forbindelse frem i avisen og erkendte, at hun kendte til brugen af tys-tys kilden. Hun er lige som Henrik Qvortrup i dag sigtet i sagen, uden at det har sat en stopper for hendes journalistiske karriere - hun blev i efteråret ansat på Avisen.dk. 

 

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs