MediaWatch

Ny dokumentar tæt på Ekstra Bladets gidselsag

Ny dokumentarfilm, 'Ekstra Bladet - udenfor citat',  der bl.a  går tæt på avisens håndtering af den somaliske gidselsag, får biografpremiere 1. oktober.

Foto: Carsten Snejbjerg

Dokumentarfilmen 'Ekstra Bladet - udenfor citat'  får biografpremiere i biografer over hele landet onsdag 1. oktober.

Den kommende dokumentarfilm er dokumentarist Mikala Krogh's portræt af en gammeldags tabloidavis, der skal vænne sig til moderne tider, om medier der konkurrerer på nyheder, skandaler og sensationer og om en epoke i mediehistorien, som måske snart slutter, hedder det i en pressemeddelelse.

Mikala Krogh brugte bl.a. den amerikanske dokumentar om New York Times, 'Page One', som løftestang for projektet og adgangsbillet til avisens redaktionslokaler.

Gidselsag fylder

Filmen følger redaktionens arbejde gennem et af avisen mere turbulente år med kontroversielle sager og højlydt kritik mod avisens redaktionelle linjer.

Seerne bliver blandt andet lovet indblik i, hvordan chefredaktionen håndterede den somaliske gidselsag, hvor avisen skaber stor – og stærkt kritiseret – opmærksomhed om de danske gidsler. Der stilles spørgsmålstegn ved, om avisen og chefredaktør Poul Madsen gik for langt i jagten på interviews med gidsler, rederibagmænd og lejesoldater.

Filmen viser også chefredaktør Poul Madsens forsøg på at styre Ekstra Bladet i oprørte vande. Bag facaden udspiller der sig et andet drama, læserne svigter avisen og oplagstallet styrtdykker for den trykte udgave af Ekstra Bladet.

TV 2 er medproducent, og sender den på et senere tidspunkt, når den er udspillet i biografen.

Få en forsmag på dokumentaren her.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs