Søndagsavisen når ikke H1-mål

Søndagsavisen og de otte ugeaviser, som North Media købte af Berlingske, når ikke den forventede omsætning i årets første halvår, skriver North Media.

Søndagsavisen og de otte storkøbenhavnske ugeaviser, som Søndagsavisen købte af Berlingske Media i november, har ikke nået den vækst, som ejerne, North Media, havde forventet i årets første halvår.  Søndagsavisen har derimod oplevet et fald i omsætningen i årets første halvår. Det skriver North Media i sin halvårsrapport.

North Media bemærker dog, at det er lykkedes at hente de synergier og besparelser, man havde kalkuleret med ved opkøbet af de otte Berlingske-ugeaviser.

Og at faldet på omsætningen er mindre end 8 pct, som, ifølge koncernen, er det generelle markedsfald.

North Media har øget annoncesalgs-indsatsen over for især kæder for at øge omsætningen, skriver koncernen.

Sænker forventninger

Udviklingen får ejerne til at sænke forventningerne til koncernens avisaktiviteter; fra at nå break even på EBIT-niveau til at gå i nul på EBITDA-resultatet.

Eller med andre ord: Selskabet havde forventet et driftsoverskud efter afskrivninger på driftsaktiviteter og goodwill-afskrivninger, men sænker nu den ambition til et overskud før, de udgifter er trukket fra.

I løbet af 2013 voksede Søndagsavisens annoncesalg 5 pct., hvilket var mindre end forventet.

Vestsjællandske Distriktsblade lander fladt

North Media ejer også, sammen med Sjællandske Medier, Vestsjællandske Distriktsblade, der driver fem ugeaviser og sitet Vdonline.dk.

Det lander et resultat på samme niveau som i første halvår 2013, skriver North Media.

Vestsjællandske Distriktsblade havde i 2013 et helårsresultat på 3,6 mio. kr.

North Medias avisaktiviteter tæller også Helsingør Dagblad, der dog ikke kommenteres i halvårsrapporten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også