En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
22.07.2014kl. 12.28

Fremgang til fem

Læsermedvind til fire morgenaviser og en gratisavis - og ingen fald stejlere end 10 pct. Avislæsningen på hverdage har været særdeles stabil de seneste tre måneder, viser Gallup-tal.
af LOUISE RESEKE

Om læsertallene

Gallups AktualitetsIndex måler månedlig læsning af udvalgte dagblade og er baseret på telefoninterviews. Tallene svinger meget. Derfor bruger MediaWatch altid et gennemsnit for tre måneder.

De officielle læsertal fra Gallup dækker alle aviser og baseres på aktualitetstallene for seks mdr. De offentliggøres hvert kvartal.

Hele fem papiraviser har vundet læsere de seneste tre måneder, viser de seneste aktualitetstal fra Gallup.

Mens både Metroxpress (20 pct. op), Kristeligt Dagblad (op 10 pct.) og Jydske Vestkysten (9 pct. op) har set læsertallene løftet gennem længere tid, er det nyt, at Jyllands-Posten også skriver sig ind på listen over aviser i fremgang - med en vækst på 6 pct. i forhold til samme periode side år.

Også for Politiken er status et - omend minimalt - plus, og avisen er med 318.000 læsere fortsat den største betalingsavis og eneste, der læses af mere end 300.000. Næstmest læst er Jyllands-Posten med 256.000 læsere på hverdage.

I det store samlede avisbillede har gratisaviserne Metroxpress og Søndagsavisen, der regnes med blandt hverdagsaviserne, selvom den kun udkommer en gang om ugen, de største læserskarer.    

Med et samlet fald på bare to pct. fortsætter den positive udvikling for papiraviserne på hverdage, der også tegnede sig i perioden før. I perioden fra marts til maj var gennemsnittet 4 pct. - mens det var 8 pct. fra februar til april.

Aktualitetstal: Udvikling for hverdagsaviser april-juni 2014

Aktualitetstal: Hverdagsaviser april-juni 2014 

Relaterede artikler:

  • Aktualitetstal: Udvikling for hverdagsaviser april-juni 2014

    For abonnenter

  • Aktualitetstal: Hverdagsaviser april-juni 2014

    For abonnenter

  • Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten

    Læsertal: Lunt forår for papiravisen

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Flere dele af i mediebranchen er presset af manglende afklaring på bl.a. kulturbidrag og støttepulje til lokalmedier.
  • Ny regering vil gennemføre medieaftalen - men kulturbidrag er oppe i luften
  • Organisationer har flere ønsker til ny kulturminister
Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Arkivfoto. | Foto: Lionel Cironneau/AP/Ritzau Scanpix
Medienyt

Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo

Læs også

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 09.09
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • SoMe Manager

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • SoMe Manager

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge