Aflivning af norsk nulmoms kan koste aviser dyrt

Norske aviser kan få en ekstra regning på omkring en halv mia. norske kroner, hvis den norske regering som ønsket erstatter nulmomsen med en fælles moms på 8 pct. på net- og printaviser.

Den norske regerings ambition om at udligne momsen på web- og printmedier, kan blive en en dyr affære for papiraviserne, skriver norske Klassekampen.

Ifølge beregninger fra Medietilsynet i Norge kan regningen blive på en halv milliard norske kroner baseret på oplagstal fra 2012 - til sammenligning er den norske mediestøtte på godt 300 mio. nkk i alt årligt. Til gengæld vil momsen samtidig blive lettet på online avissalg fra 25 pct. til 8 pct.

Det ændrer dog ikke på, at overgangen kan komme til at gøre ondt på de norske aviser, der lige som mange danske stadig har hovedindtægten på printavisen.

"Indfører de 8 pct. moms fra den ene dag til den anden, vil situationen være dramatisk for en avis som vores. Vi er i en markedspositoin, som gør, at vi ikke kan sende momsregningen over på vores læsere," siger chefredaktør Anders Nyland, Bergensavisen, til Klassekampen.

Ifølge avisen kan Bergensavisen med ændringen risikere en momsregning på cirka 4,5 mio. norske kroner årligt, svarende til avisens overskud i 2012.

Norske aviser har lige som danske i mange år været hjulpet af nulmoms på avissalget. I modsætning til i Danmark har de norske myndigheder, efter regeringsskfitet før jul, imidlertid taget hul på diskussionen om printavisernes momsprivilegium, der også i Danmark har været en torn i øjet på mange netmedier, der betaler fuld moms af deres abonnementssalg.

Den norske organisation Mediebedriftenes Landsforening kræver ifølge Klassekampen en overgangsperiode på fem år for overgangen til momsbetaling på printavissalget, så digitaliseringen af avisforretningerne er nået længere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også