JP/Pol løfter bundlinjen trods faldende omsætning

JP/Politikens Hus taber 5 pct. af omsætningen. Men overskuddet stiger og egenkapitalen vokser til 1,5 mia. kr.

JP/Politikens Hus måtte vinke farvel til knapt 5 pct., 160 mio. kr.,  af omsætningen sidste år, hvor flere titler oplevede markante læser- og oplagsfald.

Alligevel vokser bundlinjen efter skat til 162 mio. kr. Det er højere end 2012-resultatet på 144 mio. kr. , men lavere end de to forrige år, der gav overskud på hhv. 183 og 175 mio. kr. 

Det fremgår af en pressemeddelelse med en række nøgletal, som JP/Politikens Hus i dag har offentliggjort.

JP/Politikens Hus forklarer resultatfremgangen med en fremgang i driftsresultatet, Ebit, altså før renter og skatter, med 23 pct. , til 183 mio. kr.

"Fastholdt annonceomsætningen"

Huset offentliggør ikke regnskaber for de enkelte titler. Hvordan Ekstra Bladet, Politiken og Jyllands-Posten hver især har klaret sig i 2013, fremgår altså ikke. 

Ser man på læsertallene (Q4 2013 vs. Q4 2012), har Politiken tabt 4,6 pct., Jyllands-Posten har tabt 9,4 pct. og Ekstra Bladet har tabt 20,3 pct.  Ser man på oplagstal (først halvår), har Politiken tabt 6 pct., Jyllands-Posten 12,7 pct. og Ekstra Bladet 11,7 pct. 

Koncernen skriver dog i sin pressemeddelelse, at dagblade, forlag og lokalavisaktiviteter alle "udviser fremgang og bedre driftsresultater i 2013 end året før", oplags- og læserfaldet er altså være indhentet på besparelser og digital vækst. Hvor meget udgifterne er skåret ned i 2013, fremgår ikke af meddelelsen. Det oplyses dog, at antallet af medarbejdere er faldet med 80 mand fra 2435 i 2012 til 2355 i 2013.

Dagbladene har samlet fastholdt annonceomsætningen - særligt på grund af vækst på de digitale annonceaktiviteter, melder pressemeddelelsen, der beskriver et "reelt gennembrud for salget af annoncer til mobil og web-tv" i 2013. 

Hvor store beløb, der er tale om, anføres dog ikke.

Husets i alt 92 ugeaviser har givet resultatfremgang, blandt andet på grund af effektiviseringer og besparelser. Politikens Lokalaviser, der i 2012 omsatte for 550 mio. kr., opkøbte 1. december 2013 to ugeaviser af Berlingske. Opkøbene, der blev effektueret en måned inden regnskabsårets udgang, må dog have haft beskeden indvirkning på omsætningen i 2013. 

Pengetanken vokser

JP/Politikens Hus har foret sin i forvejen solide pengetank i 2013, hvor egenkapitalen steg fra 1.347 til 1.507 mio. kr. Koncernens opsparing af frie midler er også steget markant: Det likvide beredskab er ligeledes øget med 260 mio. kr. til 1.348 mio. kr., skriver JP/Politikens Hus.

På grund af renteudviklingen faldt det finansielle resultat til 31 mio. kroner mod 44 mio. kroner i 2012.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også