Metro: Vi har vist, at vi godt kan

Metroxpress' læsertal bevæger sig endelig i den rigtige retning. Udfordringen er nu at fastholde de læsere, julekampagnen og distributions-offensiven har hentet ind i folden.

Metroxpress har skruet op for distributionen og pr-aktiviteterne, konkurrence-kampagnen "jul i september",  i august og september. Og anstrengelserne synes at have givet pote: læsertallet for de to måneder lå 10 pct. over samme periode sidste år, viser tal fra Gallups aktualitetsindex.

Den opadgående kurve har været længe ventet på den relancerede gratisavis, der havde ambitioner om 600.000 læsere inden sommerferien - men oplevede en benhård start: Inden sommerferien havde avisen 357.000 læsere. Det var ikke bare væsentligt under de ambitiøse mål - det var også færre end samme periode sidste år.

Gratisavisen fastholder dog sine forventninger - nu er de bare skudt til årsskiftet.

”Tingene har vist sig at tage længere tid, end vi har regnet med. Det vigtigste er, at vi kan vise, at vi godt kan, og at tingene bevæger sig i den rigtige retning,” siger adm. direktør for Metroxpress, Thomas Raun.

Bliver læserne efter jul?

Spørgsmålet er så, om sommerens læservækst kan fastholdes. Hensigten med "jule-kampagnen" var ikke kun at lokke nye læsere til avisen, det var også at skabe nye læservaner, hos dem, der kom. Men bliver læserne, når der ikke længere er konkurrencer om biler og drømmerejser og når avisen ikke længere uddeles af en søvndrukken julemand eller et svedigt rensdyr?

Thomas Raun er optimistisk og henviser til at antallet af aviser, der lægges ud og ikke skal hentes hjem igen om aftenen, stiger.

”Vi ville have folk til at prøve avisen, fordi vi troede på, at når man har læst Metroxpres en eller to gange, så vil mange gerne blive ved med at læse den.  Det er kun tre avisdage, siden vi stoppede jule-kampagnen, og vi har set en fortsat stigning i det distribuerede oplag. Tre dage er selvfølgelig ikke meget til at tegne en tendens, men det ser ud til at virke,” siger han.

Læserne skal indhente oplaget

Nøglen til Metroxpress' vækst findes også i en distributionsoffensiv: Der er blevet skruet op for antallet af uddelere og antallet af uddelte aviser.

Metroxpress havde ifølge Dansk Oplagskontrol et gennemsnitligt oplag på 242.000 i første halvår. Der er ikke officielle sammenlignelige tal for de to sensommermåneder, men Metroxpress oplyser selv, at avisen i september registrerede over 300.000 opsamlede eksemplarer.

I forhold til gratisavisens forretning, er der dog kun een ting, der tæller i kroner og øre: læsertallet. Følger det ikke med, er de ekstra uddelte aviser kun en ekstra udgift. Målet er, at hver avis skal læses, og altså sælge annoncer til,  to læsere.

”Vores mål er to læsere per avis, så der er også et stykke vej på den front. Lige nu ligger vi på omkring 1,5 læser per avis. Vores strategi er at hæve oplaget og så regner vi med, at læserne følger med. Det handler om først at skabe et finmasket distributionsnet i Danmark for at øge det distribuerede oplag – og så dernæst at hæve antallet af læsere per eksemplar,” siger Thomas Raun.

Han fortæller, at Metroxpress barsler med ganske omfattende, nye distributionsplaner, men at det endnu er for tidligt at afsløre flere detaljer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også