MediaWatch

Financial Times omlægger avisproduktion radikalt

Den internationale erhvervsavis dropper fra næste år de skræddersyede landeudgaver. Fremover skal papiravisen samle op på nyhedsdækningen online - ikke omvendt.

Nyhedsuret stilles om på The Financial Times fra næste år, skriver The Guardian.

I løbet af 1. halvdel af 2014 dropper huset produktionen af tre skræddersyede landeudgaver af avisen - i stedet får læserne samme udgave i hånden uanset om de sidder i Berlin eller Boston.

Samtidig gør avisen op med den traditionelle arbejdsgang i mediehuset, hvor nyhedsdækningen online kommer til at spille den absolutte hovedrolle og diktere udgivelses-cyklussen.

"1970ernes måde at producere aviser på - hvor der gradvist blev ændret til flere udgaver gennem natten - er død. Fremover vil vores print produkt udspringe af vores tilbud på nettet - ikke omvendt. Den nye FT vil blive produceret af en lille print -fokuseret team, der arbejder sammen med en større integreret web/dag produktionshold," lyder det i meldingen til medarbejderne fra Financial Times-redaktør Lionel Barber, hvor han også varsler, at avisen kan blive i een sektion.

Fra nyhedstryk til nyhedsudsendelse

Papiravisen skal altså ikke breake nyheder længere - men i stedet samle op på og forklare de aktuelle sager. Og fremover skal journalisterne i højere grad producere op til de tidspunkter på dagen, hvor brugerne er online, i stedet for, hvornår trykpressen sætter i gang.

"(Udgivelses-, red.) Processen vil lægge sig op ad sendetider. Hvor vi før planlagde efter sidelayouts, vil vi nu tage en tilgang, der er mere i tråd med nyhedsudsendelses-stilen," skriver Lionel Barber.

Skridtet er et led i Financial Times digitale omlægning, der ifølge redaktøren også skal sikre papiravisen sin berettigelse i den digitale mediealder. Avisen lukkede sidste år sin tyske udgave, Financial Times Deutschland.

Avisen var en af de første til at indføre brugerbetaling online og sidste år overhalede antallet af digitale abonnenter. Ifølge skrivet fra Lionel Barber har avisen i dag over 100.000 flere digitale abonnenter digitalt end på papir.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere