Søndagsavisen slår et slag for avisannoncen

Søndagsavisen har fået analysebureau til at undersøge danskernes holdninger til reklamer i forskellige medietyper for at dokumentere avisannoncers effekt.

Danskernes reklame-fatigue og annoncemodstand afhænger i høj grad af reklamemediet.

I hvert fald hvis man skal tro en ny undersøgelse, som analysebureauet Yougov har foretaget for Søndagsavisen blandt 1.506 medieforbrugere. Det skriver ugeavisen i en pressemeddelelse.

Ifølge undersøgelsen er tv-, internet- og radioreklamer de reklametyper, som læsere, lyttere og seere helst vil undgå, mens avisannoncer irriterer mindre.

65 pct. svarer, at de skimmer eller læser avisannoncer.

Til sammenligning møder webannoncer og tv-spots langt større modstand. 15 pct. svarer, at de bliver hængende til et tv spot - resten zapper væk, slukker eller går ud af lokalet. 8 pct. skruer ned for lyden.

På internettet ser 9 pct. på banner- og pop up-annoncer, mens 81 pct. klikker hurtigt væk.

Med undersøgelsen i hånden vil Søndagsavisen ikke overraskende forsøge at styrke annoncesalget og argumentationen over for mediebureauer og annoncører i en tid, hvor annoncørerne er stærkt fokuseret på ROI og den målbare effekt af annoncekronerne.

"Nu skal vi som printmedier gå i offensiven med vores kunder, så vi bliver bedre til at tracke og dokumentere effekten af print,” siger Søndagsavisens salgs- og markedsdirektør, Michael Garver Burgaard.

Udpluk fra YouGovs undersøgelse:

• 15 pct. ser typisk tv-reklamer.

• 9 pct. ser typisk på banner- og pop up annoncer på internettet.

• 65 pct. læser eller skimmer avisannoncen.

• 12 pct. foretager sig ikke andet, når de ser tv. 50 pct. er på internettet og 40 pct. foretager sig praktiske gøremål, mens tv’et kører.

• 37 pct. af avislæserne foretager sig ikke andet, når de læser avis og 27 pct. lytter til radio imens.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også