Søndagsavisen slår et slag for avisannoncen
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5315431.ece/ALTERNATES/schema-16_9/s%25C3%25B8ndagsavisen.jpg)
Danskernes reklame-fatigue og annoncemodstand afhænger i høj grad af reklamemediet.
I hvert fald hvis man skal tro en ny undersøgelse, som analysebureauet Yougov har foretaget for Søndagsavisen blandt 1.506 medieforbrugere. Det skriver ugeavisen i en pressemeddelelse.
Ifølge undersøgelsen er tv-, internet- og radioreklamer de reklametyper, som læsere, lyttere og seere helst vil undgå, mens avisannoncer irriterer mindre.
65 pct. svarer, at de skimmer eller læser avisannoncer.
Til sammenligning møder webannoncer og tv-spots langt større modstand. 15 pct. svarer, at de bliver hængende til et tv spot - resten zapper væk, slukker eller går ud af lokalet. 8 pct. skruer ned for lyden.
På internettet ser 9 pct. på banner- og pop up-annoncer, mens 81 pct. klikker hurtigt væk.
Med undersøgelsen i hånden vil Søndagsavisen ikke overraskende forsøge at styrke annoncesalget og argumentationen over for mediebureauer og annoncører i en tid, hvor annoncørerne er stærkt fokuseret på ROI og den målbare effekt af annoncekronerne.
"Nu skal vi som printmedier gå i offensiven med vores kunder, så vi bliver bedre til at tracke og dokumentere effekten af print,” siger Søndagsavisens salgs- og markedsdirektør, Michael Garver Burgaard.
Udpluk fra YouGovs undersøgelse:
• 15 pct. ser typisk tv-reklamer.
• 9 pct. ser typisk på banner- og pop up annoncer på internettet.
• 65 pct. læser eller skimmer avisannoncen.
• 12 pct. foretager sig ikke andet, når de ser tv. 50 pct. er på internettet og 40 pct. foretager sig praktiske gøremål, mens tv’et kører.
• 37 pct. af avislæserne foretager sig ikke andet, når de læser avis og 27 pct. lytter til radio imens.