@kvsyd: Regionale medier vil flytte valgdebat til Twitter

Syv regionalmedier i det syddanske - men ikke Syddanske Medier - vil bl.a. med fælles hashtags samle den politiske debat på Twitter op til kommunalvalget. 

De sociale medier bliver en vigtig spiller i den politiske debat i op til kommunalvalget i november. Det mener en stribe regionalmedier i Syd- og Sønderjylland, der derfor vil samle valgdebatten gennem fælles hashtags på Twitter og via Twitter-profilen @kvsyd.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra medierne, der tæller fire dagblade, Der Nordschleswiger, Fredericia Dagblad, Vejle Amts Folkeblad, Horsens Folkeblad, to DR-regionalradioer, P4 Trekanten og DR Syd, og TV 2-regionalen TV SYD.

Selvom ganske få kommunalpolitikere endnu er på Twitter, så satser medierne på, at initiativet kan ændre billedet:

"Alle vinder på det her. Vælgerne får en stærkere og mere samlet debat. Politikerne får nemmere ved at nå længere ud med deres budskaber, og vi får selv et bedre overblik og en vigtig kilde til gode valghistorier. Så jeg er helt overbevist om, at politikerne hurtigt opdager, hvad de kan få ud af at være med," siger Bjørn Olsen, redaktionsleder for online medier på TV SYD i meddelelsen.

Facebook er også medtænkt i projektet, men Twitter bliver hovedkanal.

"Vi satser på Twitter som hovedmediet, fordi det egner sig godt til en politisk debat, der er meget emnebestemt," siger Bjørn Olsen til MediaWatch.

Den nye medie-sværvægter i regionen Syddanske Medier har ikke ønsket at være en del af samarbejdet, oplyser han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu