Ny mediestøtte sendt i høring

Kulturministeriet har færdiggjort lovudkastet til den nye mediestøtte, der nu sendes i høring.
Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten
Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten

Omlægningen af mediestøtten fra distributions- til produktionsstøtte er kommet et skridt nærmere.

Udkastet til loven om den fremtidige mediestøtte er faldet på plads og sendes nu i fire ugers høring. Det oplyser Kulturministeriet i en pressemeddelelse.

I begyndelsen af året indgik regeringen og Enhedslisten en stemmeaftale om den nye mediestøtte. Siden er der blevet arbejdet på at få de praktiske detaljer omkring beregning af støtte og tilskudskrav fastlagt.

Ny støtte til nytår

Mediestøtten består af hovedordningen, produktionsstøtte (363,6 mio. kr.), der i modsætning til den tidligere distributionsstøtte også ydes til netmedier. Dertil kommer flere puljer bl.a. øremærket til nye, små medier, Innovationspuljen (20 mio. kr. af produktionsstøtten) og mindre landsdækkende dagblade, Supplementspuljen (40 mio.).

Distributionsstøtten til ideelle foreningsblade ændres samtidig - men afskaffes ikke som tanken var i det indledende udspil fra daværende kulturminister Uffe Elbæk i efteråret. Støtten til de ideelle blade sendes i særskilt høring snarest muligt, oplyser Kulturministeriet.

Det er hensigten, at lovforslaget skal fremsættes i Folketinget i efteråret 2013 med henblik på, at ordningen kan træde i kraft den 1. januar 2014. Det er dog en forudsætning for ordningens ikrafttræden, at ordningen godkendes af EU-Kommissionen.

FAKTA

Sådan fordeles den nye mediestøtte på 403,6 mio. kr. årligt:

PRODUKTIONSSTØTTE (363,6 mio. kr.)
 
Beregnes ud fra redaktionelle omkostninger per titel; dog max 17,5 mio. per titel eller 35 pct. af de redaktionelle omkostninger.

Gives til:
Dagblade, dagbladslignende publikationer og internetbaserede medier med mindst tre redaktionelle årsværk (i visse tilfælde kan ulønnet arbejde medregnes), med mindst 50 pct. redaktionelt indhold, hvoraf mindst 1/3 er egenproduceret, og hvoraf min. 50 pct. behandler politiske og samfundsrelaterede emner.

Gives ikke til:
Medier, som offentlige institutioner har ejerskab i.
Medier, som ejes 2/3 eller mere af arbejdsgiver-, arbejdstager- og brancheorganisationer.

PULJER

Supplementspulje (40 mio. kr. af produktionsstøtten) målrettet små landsdækkende dagblade (Information og Kristeligt Dagblad) for at sikre deres støtteniveau.

Supplementspulje (6 mio. kr. af produktionsstøtten) til kommercielle internetmedier, der ikke ejes af virksomheder, der modtager støtte til andre medier. 

Innovationspulje (20 mio. kr.) til etablering, udvikling og sanering af medier med ned til ét redaktionelt årsværk.

Pulje til ideelle foreningsblade på 20 mio. kr. - dog max 750.000 kr. og mindst 5.000 kr. per titel. I de kommende tre år afsættes 1 mio. kr. årligt til at understøtte bladenes konvertering til digital distribution.


Tallene viser fordelingen ved fuld implementering efter tre år fra 2014.

Kilde: Kulturministeriet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også