MediaWatch

Krak.dk går på JP/Pols bannerbørs

Eniro Danmark, der bl.a. står bag Krak.dk, indgår som den første eksterne medieaktør samarbejde med JP/Politikens bannerbørs.

En ny samarbejdsaftale med Eniro Danmark sikrer JP/Politikens bannerbørs, Dansk Udgivernetværk (DUN), et væsentligt løft i reach - evnen til at nå forbrugerne for annoncørerne.

Eniro Danmark har som den første medieaktør uden for JP/Politikens Hus valgt at indgå aftale med DUN om salg af annoncer på Krak.dk. Det oplyser netværket i en pressemeddelelse. Dermed øges netværkets dækning med 14 procentpoint, så DUN's samlede reach stiger fra 43 til 57 pct. eller 2,6 mio. danskere om måneden, skriver netværket:

"For at opnå succes med auktionssalg i realtid er det afgørende at tilbyde høj dækning og have volumen i annonceplaceringerne. Eniro Danmark har i Krak et af Danmarks stærkeste mediebrands, og sammen med vore øvrige mediepartnere har vi med aftalen sikret os et stærkt afsæt," siger Martin Jensen, netværkschef i Dansk Udgivernetværk i meddelelsen.

Gennembrud for salg

DUN blev etableret i slutningen af sidste år af JP/Politikens Hus for at få en bid af den stadig større del af annoncekagen, der flyttes til det automatiserede RTB-salg, real time bidding. Netværket blev født med at omfatte Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken - men tælleer altså også fremover Krak.dk.

RTB-salget fik sit gennembrud på det danske marked sidste år. Ifølge Danske Mediers estimat stod auktionssalget for en omsætning på 104 mio. kr. sidste år mod stort set nul i 2011. Til sammenligning var annoncesomsætningen på mobil og web-tv hver omkring 40 mio. kr. i 2012.

Styrken i RTB-salget ligger dels i, at det er en omkostningseffektiv måde at sælge og købe annonceplads på, dels i at give gode muligheder for målretning af annoncekampagnerne.

Danske spiller

DUN er det største (og første) rent danske RTB-netværk med rod i den danske medieindustri - de største eksisterende netværk på markedet er drevet af internationale spillere som Google. Og den faktor har spillet ind, siger Carina Gjerløv Stougaard, chef for Krak Media Group hos Eniro Danmark i meddelelsen:

"Det er et marked, som vil blive domineret af store udenlandske spillere, hvis de danske udgivere ikke gør dette modtrak. Vi er meget positive over for samarbejdet."

Så mange annoncekroner slugte Google og Facebook i 2012

JP/Pol går i luften med bannerbørs

Forsiden lige nu

Tv-status: Discovery og MTG vandt seerandele i 2017

Mediebureau kårer Discovery som "den store vinder i 2017", mens også MTG havde fremgang blandt de 19-50 årige. Omvendt gik TV 2 tilbage i målgruppen, men er stadig størst blandt alle danskere. Få et overblik over styrkeforholdet mellem kanalfamilierne i 2017 her.

Seneste Aviser

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere