Metroxpress vil nå 600.000 læsere inden sommer

Det nye Metroxpress skal have læsertallet op på 600.000 inden sommerferien og holde et distribueret oplag på 320-350.000, lyder målet.

Tirsdag den 2. april 2013 udkommer Metroxpress som en ny avis. Et andet format, nyt design, ny distributionsstrategi og et nyt redaktionelt koncept, målrettet den yngre del af befolkningen mellem 15 og 39 år.

Og fredag den 22. marts bliver sidste udgivelsesdag for 24timer og for Metroxpress i det nuværende format og design. Der er ingen fyringer i vente som følge af 24timers lukning, oplyste chefredaktør Jonas Rathje på dagens pressemøde. Her kom det også frem, at Tamedia tror på sorte tal på bunlinjen allerede i 2014.

”Metroxpress er et stærkt brand i Danmark, og vi er overbeviste om, at det eneste rigtige er at fokusere alle ressourcer på at producere og distribuere én stærk avis, der vil blive det markant mest læste dagblad i Danmark,” siger Søren Riis, adm. direktør for Metroxpress A/S i en pressemeddelelse.

Kraftigt sats på distributionen

Fra den første dag med den nye Metroxpress bliver distributionen igen fokuseret i den offentlige transport og gader i de fem største byer. 150 hånduddelere vil fra første dag være med til at udbrede distributionen af Metroxpress.

”Nyt format, nyt indhold og en markant satsning på distributionen skal sikre os et øget læsertal per eksemplar og et læsertal på 600.000 inden sommerferien,” udtaler Søren Riis, der ligeledes oplyser, at trykoplaget på Metroxpress bliver på 400.000 daglige eksemplarer med et forventet distribueret oplag på mellem 320-350.000. I dag er læsertallet 360.000 for Metroxpress (Gallup, H2 2012) og oplagstallet 184.500 (Dansk Oplagskontrol H2 2012).

Den nye distributionsstrategi betyder også, at abonnementsleveringen af Metroxpress vil blive afviklet over de næste måneder, hvilket ligeledes betyder, at selskabet ikke vil modtage distributionsstøtte efter den 22. Marts 2013.

Blå i stedet for grøn

Avisens nye format (320x235 mm) er udbredt i Europa, men Metroxpress bliver det første dagblad i Danmark i denne form, der bedst kan beskrives som en mellemting mellem almindelig tabloid og A4, hedder det i pressemeddelelsen.

Metroxpress får også nyt logo og ny farve; blå i stedet for grøn.

Det nye redaktionelle koncept bliver mere "populært" for at tækkes de yngre læsere. Fokus vil være på nyheder i ind- og udland, erhverv, underholdning og sport. Som noget nye får avisens Øst-udgave lokalsider om København.

”Det nye Metroxpress bliver en stærk og kompakt bouillonterning af de vigtigste nyheder og underholdning til unge mennesker på farten,” siger Jonas Kuld Rathje, ansvarshavende chefredaktør i MetroXpress A/S i meddelelsen.

Ligeledes per 2. april 2013, relanceres nyhedssitet Mx.dk i et nyt design på en ny platform, der er udviklet af moderavisen i Schweiz, 24 Minuten. Apps til smart phones og tablets lanceres i løbet af april.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også