JP/Pol leder efter nye investeringer

Med en milliard kroner i fri likviditet er JP/Politikens pengekasse næsten for stor, mener Lars Munch: "Men vi er ikke ramt af investeringspanik."
Thomas Bo Christensen

Tegnebogen bugner hos JP/Politikens Hus, som med gårsdagens regnskabsmeddelelse kan fremvise ca. 1,1 milliard kroner i fri likviditet efter endnu et trecifret millionoverskud.

Og selv om det er nødvendigt med en fyldig pengekasse for en fondsejet virksomhed, så mener administrerende direktør, Lars Munch, at det snart er tid til at lukke kassen op og investere:

”Helt grundlæggende skal en virksomhed som vores være godt kapitaliseret, fordi vi skal stå på mål for de ting, vi udgiver. Hvis man skal være lidt højtidelig, så lever vi jo af det frie ord, som kan trues af økonomi og politik, og det skal vi ikke kunne. Derfor skal vi være godt polstret. Men man kan sige, at med  1,1 milliard kroner i fri likviditet er vi måske mere polstret, end nødvendigt er til at stå på mål for det frie ord. Derfor ser vi nu på forskellige muligheder både i Danmark og i udlandet.” 

Henvendelser fra ind- og udland
”Den krise, vi er midt i, kaster også forskellige muligheder af sig. Eller med andre ord får vi forskellige forespørgsler, som vi ser på, og nogle af dem kunne såmænd godt være interessante,” fortæller Lars Munch.

Han vil ikke løfte yderligere af sløret omkring henvendelserne ud over, at der er tale om ”medievirksomheder i det nære Europa.” Han skynder sig dog hurtigt at tilføje: 

”Ja, det er mange penge at have liggende i kassen, men vi er ikke, som nogen måske kunne blive ramt af, i investeringspanik. Vi investerer kun i sunde virksomheder.”

Kommer der til at ske noget i 2013?

”Det tror jeg ikke, at der gør. Det er en længere proces. Det er den type normalt.”

Du har tidligere sagt, at I har meldt jer ud af den nuværende proces omkring salget af Berlingske – men har I tænkt jer at holde tilbage med investeringer, indtil salget er overstået, så I ved, hvem der bliver jeres nye konkurrent, og hvilke kræfter vedkommende har?

”Nej, for under alle omstændigheder har vi kræfter og frie midler til at reagere på det, hvis det bliver nødvendigt. Men jeg tror ikke, at et ejerskifte i Berlingske Media nødvendigvis vil betyde voldsomt ændrede markedsforhold. Berlingske vil stadig være Berlingske, og Jyllands-Posten vil stadig være Jyllands-Posten.”

Kan man forestille sig, at I gemmer penge til at overtage Berlingske Media eller dele af koncernen, hvis der ikke melder sig en køber på banen?

”Det, jeg kan sige, er, at vi har ikke reserveret penge til det formål.”

I har solgt jeres andel af Metroxpress og 24timer til schweiziske TAmedia. Hvilke tanker gør I jer i forhold til de nye ejere, som har en meget kapitalstærk organisation i ryggen, og den konkurrence, der kan komme derfra?

”Vi solgte jo frivilligt, fordi gratisaviser ikke er en del af vores strategi. Vi har meget stor respekt for TAmedia, som i Schweiz er dygtige til at drive gratisavis, og jeg er overbevist om, at det vil komme MetroXpress og 24timer til gavn.”

Men kan det ikke netop være en ulempe for jer at lukke en så stærk spiller ind på markedet?

”Jo, det er klart, at man ikke kan udelukke, at konkurrencen bliver skarpere, men det må man tage med.”

- TBC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også