Bureau: Januar-udsalg lunede ekstra hos dagbladene

IUM har i år øget investeringerne i print med 50 pct., men den generelle 2013-prognose for dagblade og magasiner peger fortsat på et minus på 5-10 pct.
Per Fanefjord Laursen

GroupM og OMD konstaterede forleden, at årets første fire uger og booking for 1. kvartal tegner svagere, end de prognoser bureauerne gjorde sig i december.

Bureauernes skøn lød på minus 3-4 procent i 2013, og begge tror nu det kan blive værre.

For dagbladene så 2013 i forvejen ikke lovende ud – de fire mediabureauer spåede således i gennemsnit et annoncefald på 8,5 procent for 2013, da de tolkede i MediaWatchs forecast op til jul.

Men dagbladene nyder rent faktisk lidt mere annonce-medvind i 2013 end forudset, vurderer IUM’s Client Service Director Peter Sevel, der tager det forbehold, at bureauets nyeste kundesammensætning, der tæller meget detailhandel, kan falde ud til fordel for dagblade.

“Mange af vore detailkunder har investeret i et godt januarudsalg, hvilket har betydet en markant stigning – mere end 50 procent i vores mediakøb hos de trykte media i forhold til 2012. Det øgede investeringsniveau er ikke mindst kommet dagbladene til gode, hvor stigning forventes at være størst.“

Avis: Bureauomsætning vigende
Det er godt nyt fra ét bureau, men den generelle oplevelse hos Politikens salgsledelse er, at indtægter via mediabureauernes kunder er under pres:

“Bureauernes estimat passer faktisk meget godt på den del af vores omsætning, der er bureauformidlet. Til gengæld går det væsentligt bedre for den omsætning, der kommer fra direkte samhandel med annoncører og fra salg af særlige
udgivelser/særtillæg. Så samlet går det altså bedre for os,” siger
annoncedirektør Henrik Børjesson, Politiken.

“Men den bureauformidlede del af omsætningen er under pres, og det virker i det hele taget som hele værdikæden er hårdt presset. Forventningerne for de kommende måneder er, at situationen vil være den samme som i januar,” siger han.

Aller: Annoncører med kortere horisont
Da MediaWatch spurgte de fire store mediabureau-grupper op mod nytår, forventede de alle, at annonceindtjeningen hos magasinerne vil falde fra fem og op til 10 pct. i hele 2013.

IUM’s Peter Sevel ser også en lidt mere opmuntrende start for magasinerne end forudset:

“Stigningen i magasiner er mere moderat end dagbladenes entré på året, men fortsat på et bedre niveau end vores forventninger til mediagruppens omsætningsudvikling i hele 2013. Her forventer vi en fortsat negativ udvikling som i 2012.”

Hos Aller er det generelle indtryk en vigende ordretilgang til sine magasiner i 1. kvartal.

“Samlet set ligger vores annoncesalg i år over niveauet sidste år, inklusiv de forventninger vi har til dette kvartal. Men da vores regnskabsår løber fra 1. oktober, dækker det over et forbedret salg i kalenderårets 4. kvartal, mens vi i indeværende kvartal ser en vigende ordreindgang i forhold til samme periode sidste år,” siger kommerciel direktør Jesper Ulsøe, Aller.

“Årsagen findes primært i, at en del kunder er startet 2013 lidt forsigtigt op, og holder igen i forhold til planlægningen, som foregår med en meget kort horisont sammenlignet med tidligere, "siger Jesper Ulsøe.

På positiv-siden nævner Jesper Ulsøe dog, at der også kommer nye kunder, ligesom der mærkes vækst på digitalt salg og event-sponsorater.

”Så på tværs af vores aktiviteter i Mediesalg forventer vi stadig at vores regnskabsår samlet set bliver forbedret.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også