En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
01.02.2013kl. 04.12

Knudsen: Vi tror ikke, singler har et kæmpe økonomisk potentiale

Berlingske investerer i singler for at udforske et nyt område, der kan styrke avisens brand. De kommercielle forventninger er meget forsigtige.
af JULIE HORNBEK TOFT

De journalistiske ambitioner er høje, men de kommercielle forventninger til Berlingskes seneste produkt er meget forsigtige.

Singler, den korte journalistiske bog eller den meget, meget lange artikel, er så småt ved at vinde indpas på det engelsksprogede marked. Men i Danmark er formatet stadig på prøveballonstadiet med meget få spillere. 

"Det er et nyt marked, og vi tror ikke, at der ligger et kæmpe økonomisk potentiale. Men det er et område, der skal udforskes, og som giver god mening set i sammenhæng med de andre produkter og de dygtige skribenter, vi har," siger Berlingskes chefredaktør, Lisbeth Knudsen. 

En forsøg med plads til justeringer
Berlingskes mål for læsertal og salg af det nye produkt er ikke offentlige. Men Lisbeth Knudsen siger, at avisen har sat sig nogle "meget forsigtige" mål. 

Den første single, Bent Blüdnikows 115-siders fortælling om hans fars flugt fra nazisterne, koster 39 kr.

Prislejet skal justeres efterhånden, eventuelt kan singlerne blive en del af en VIP-pakke, når Berlingskes betalingsmur står færdig i løbet af foråret. De øvrige artikler, longreads, der er artikler i langt format, men dog kortere end singlerne, som sælges stykvis (5 kr.) vil sandsynligvis blive en del af et web-abonnement, siger Lisbeth Knudsen  

Distributionen skal også skæres til. Nu kan Berlingskes singler købes hos samtlige forhandlere af e-books i Danmark. Fra Itunes over Saxo.dk til Riidr. Deres gebyrer varierer, eksempelvis er Itunes kendt for at stå hårdt på sine aftalekrav, og om det skal blive ved på den måde, vil der også blive taget stilling til, efterhånden som der tegner sig et mønster i salget.

En investering, der skal give mening
På den korte bane er der altså ikke store kommercielle ambitioner. Singlerne er en investering i Berlingskes brand som journalistisk power house og en ny måde at udnytte de kapaciteter, som huset har. 

"Vores skribenter får en ny platform der kan være med til at profilere dem og Berlingske på nye områder. Det kan gøre brandet stærkere," siger Lisbeth Knudsen. 

Det kan lyde som en dyr investering. Det tager mange journalistdage - ja nemt uger - at researche, skrive og redigere en gennemarbejdet journalistisk fortælling på 115 sider.

Og på sigt skal den kunne betale sig.

"Det er klart, at det er en investering i journalisttimer. Sådan er det med alle nye projekter," siger Lisbeth Knudsen.

"Når vi har udgivet de første fem - seks titler vil vi evaluere det. Giver det her tilstrækkelig tilbagebetaling på investeringen? Og kan vi se, at det kan udvikles?"

Udenlandske erfaringer
Berlingske har som nævnt ikke haft mange danske modeller at skele til i denne proces. Foreløbig er Zetland det eneste forlag, der for alvor har prøvet kræfter med single-formatet. Zetlands læsertal er ikke blevet offentliggjort.Og selv om det journalistiske produkt kan være skåret efter samme model, er den lille iværksætter virksomhed på kommercielt usammenlignelig med Berlingske, der - foruden at have fastansatte journalister i stald - dagligt har kontakt til 240.000 avislæsere og 470.000 web-læsere.

Berlingske har i processen været inspireret af det britiske og amerikanske marked, hvor flere store medie- og forlagshuse udgiver singler. Blandt har Amazon, der med produktet Kindle Single for alvor slog hul på single-markedet og fra januar 2011 til september 2012 solgte 3,5 mio. singler - ifølge Amazon selv.  

Berlingske har blandt andet skævet til bogforlaget Barnes & Nobles, der har satset på de såkaldte quick reads (som, det hedder, når udgangspunktet er en bog. Ironisk nok kaldes artikler, der er lange, men dog kortere end singler, longreads, fordi udgangspunktet er en almindelig artikel) med konceptet Nook Snaps. 

"Vi har set på de internationale formater og kigget efter, hvad det er, der sælger. Og det er interessant at se alle de forskellige former og genrer fra historier om aktuelle virksomheder,  familiehistorier (som Bent Blüdnikows aktuelle single)og klassisk kulegravende journalistik," siger Lisbeth Knudsen. 

Hvordan Berlingskes singler redaktionelt og tematisk kommer til at se ud - hvilke historietyper og fortællegenrer, de skal satse på - er også en del af den test,der begynder nu.  

Ambitionen er at udgive otte - ti singler om året. 

- JHT










 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Foto: Martin Lehmann
Medienyt

DR Nyheder sammenlægger to redaktioner

Nuværende redaktionschef for DR Nyheders Magasiner-redaktion bliver chef for den nye Event og Programproduktion-redaktion.

For abonnenter

Photo: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

41 pct. af 15-29-årige bruger Tiktok ugentligt, viser nye tal fra DR Medieforskning. Alligevel anbefaler digital rådgiver, at medier ikke blindt kaster sig ind i en potentielt ”drænende blindgyde.”

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 26. jan.
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 26. jan.
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 26. jan.
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 26. jan.
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 26. jan.
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge