Knudsen: Vi tror ikke, singler har et kæmpe økonomisk potentiale

Berlingske investerer i singler for at udforske et nyt område, der kan styrke avisens brand. De kommercielle forventninger er meget forsigtige.

De journalistiske ambitioner er høje, men de kommercielle forventninger til Berlingskes seneste produkt er meget forsigtige.

Singler, den korte journalistiske bog eller den meget, meget lange artikel, er så småt ved at vinde indpas på det engelsksprogede marked. Men i Danmark er formatet stadig på prøveballonstadiet med meget få spillere. 

"Det er et nyt marked, og vi tror ikke, at der ligger et kæmpe økonomisk potentiale. Men det er et område, der skal udforskes, og som giver god mening set i sammenhæng med de andre produkter og de dygtige skribenter, vi har," siger Berlingskes chefredaktør, Lisbeth Knudsen. 

En forsøg med plads til justeringer
Berlingskes mål for læsertal og salg af det nye produkt er ikke offentlige. Men Lisbeth Knudsen siger, at avisen har sat sig nogle "meget forsigtige" mål. 

Den første single, Bent Blüdnikows 115-siders fortælling om hans fars flugt fra nazisterne, koster 39 kr.

Prislejet skal justeres efterhånden, eventuelt kan singlerne blive en del af en VIP-pakke, når Berlingskes betalingsmur står færdig i løbet af foråret. De øvrige artikler, longreads, der er artikler i langt format, men dog kortere end singlerne, som sælges stykvis (5 kr.) vil sandsynligvis blive en del af et web-abonnement, siger Lisbeth Knudsen  

Distributionen skal også skæres til. Nu kan Berlingskes singler købes hos samtlige forhandlere af e-books i Danmark. Fra Itunes over Saxo.dk til Riidr. Deres gebyrer varierer, eksempelvis er Itunes kendt for at stå hårdt på sine aftalekrav, og om det skal blive ved på den måde, vil der også blive taget stilling til, efterhånden som der tegner sig et mønster i salget.

En investering, der skal give mening
På den korte bane er der altså ikke store kommercielle ambitioner. Singlerne er en investering i Berlingskes brand som journalistisk power house og en ny måde at udnytte de kapaciteter, som huset har. 

"Vores skribenter får en ny platform der kan være med til at profilere dem og Berlingske på nye områder. Det kan gøre brandet stærkere," siger Lisbeth Knudsen. 

Det kan lyde som en dyr investering. Det tager mange journalistdage - ja nemt uger - at researche, skrive og redigere en gennemarbejdet journalistisk fortælling på 115 sider.

Og på sigt skal den kunne betale sig.

"Det er klart, at det er en investering i journalisttimer. Sådan er det med alle nye projekter," siger Lisbeth Knudsen.

"Når vi har udgivet de første fem - seks titler vil vi evaluere det. Giver det her tilstrækkelig tilbagebetaling på investeringen? Og kan vi se, at det kan udvikles?"

Udenlandske erfaringer
Berlingske har som nævnt ikke haft mange danske modeller at skele til i denne proces. Foreløbig er Zetland det eneste forlag, der for alvor har prøvet kræfter med single-formatet. Zetlands læsertal er ikke blevet offentliggjort.Og selv om det journalistiske produkt kan være skåret efter samme model, er den lille iværksætter virksomhed på kommercielt usammenlignelig med Berlingske, der - foruden at have fastansatte journalister i stald - dagligt har kontakt til 240.000 avislæsere og 470.000 web-læsere.

Berlingske har i processen været inspireret af det britiske og amerikanske marked, hvor flere store medie- og forlagshuse udgiver singler. Blandt har Amazon, der med produktet Kindle Single for alvor slog hul på single-markedet og fra januar 2011 til september 2012 solgte 3,5 mio. singler - ifølge Amazon selv.  

Berlingske har blandt andet skævet til bogforlaget Barnes & Nobles, der har satset på de såkaldte quick reads (som, det hedder, når udgangspunktet er en bog. Ironisk nok kaldes artikler, der er lange, men dog kortere end singler, longreads, fordi udgangspunktet er en almindelig artikel) med konceptet Nook Snaps

"Vi har set på de internationale formater og kigget efter, hvad det er, der sælger. Og det er interessant at se alle de forskellige former og genrer fra historier om aktuelle virksomheder,  familiehistorier (som Bent Blüdnikows aktuelle single)og klassisk kulegravende journalistik," siger Lisbeth Knudsen. 

Hvordan Berlingskes singler redaktionelt og tematisk kommer til at se ud - hvilke historietyper og fortællegenrer, de skal satse på - er også en del af den test,der begynder nu.  

Ambitionen er at udgive otte - ti singler om året. 

- JHT










 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også